بعدازسال۳۲۹ه.ق وشروع غیبت کبری شیعیان بنابرادله مکلف به اطاعت ازعالمان ومتخصصان دینی به عنوان نواب عام هستند.برخی زمانها بریک فردودربعضی مواقع مثل اکنون نظام چندمرجعی حاکم بوده است.مشکل رویت هلال درنظام چندمرجعی است.در روایات متواتری آمده است که ملاک ثبوت ماه رویت می باشد امام صادق فرمود:« زمانی که هلال ماه را دیدی روزه بگیر و زمانی که هلال ماه را دیدی افطار کن» الکافی ج۴ص۷۶ التهذیب ج۴ ص۱۵۶_ الفقیه ج۲ص۱۲۳
امام رضا فرمود:« با رویت هلال ، روزه بگیرید و با رویت هلال ، افطار کنید»
التهذیب ج۴ص۱۶۶ وسائل الشیعه ج۱۰ ص۲۵۳
حضرت علی علیه السلام فرمود:
« با رویت هلال ، روزه بگیر و با رویت ، افطار کن و از شک و ظن تبعیت نکن ، اگر رویت هلال بر شما مخفی بود ، ماه اول را سی روز محسوب کنید»
التهذیب ج۴ ص۱۵۸ الاستبصار ج۲ص۶۴
این مضمون در روایات متعدد دیگری نیز آمده است. وسائل الشیعه ج۱۰ص۲۵۲ باب ۳
عده ای از مراجع می گویند در این روایات سخن از رویت هلال به میان آمده است و فرقی نمی کند که شما با چشم عادی ماه را ببینید یا با چشم مسلح وتلسکوپ ، چنان که آیت الله خامنه ای فتوا می دهد « رؤيت با وسيله ، فرقى با رؤيت به طريق عادى ندارد و معتبر است . ملاك آن است كه عنوان رؤيت محفوظ باشد . پس رؤيت با چشم و با عينك و با تلسكوپ محكوم به حكم واحدند »(اجوبه الاستفتاءات ص۸۳۵)
برخلاف گروه دیگری از فقهاءکه رویت باچشم عادی راملاک میدانندمثل:مرحوم امام خمینی (ره)(ترجمه تحریر الوسیله ج ۲ ص۶۷۶) آیات سیستانی ، مکارم شیرازی و دسته دیگری از فقهاء؛رساله دانشجویی ، ص ۱۵۵
برخی می گویند که مراجع در مبانی اصولی و رجالی و فقهی ، اختلافاتی دارند و همین اختلافات موجب تعدد فتاوای آنان شده که نمونه آن در مساله رویت هلال است ، هر کس موظف است که مطابق نظر مرجع تقلید خودش عمل کند .
شایداین پاسخ قابل نقدباشد،اگر مبانی یک مرجع تقلید مبتنی بر دلائل قابل قبول است ، باید در شورای فقهی که متشکل از سایر مراجع است مطرح کند ، اگر آن دلائل مطابق واقع باشد همه باید بپذیرند و اگر مطابق واقع نباشد ، باید با مشورت و تبادل آراء به نظر واحدی برسند چه در بحث هلال ماه یا در سایر مباحث مورد اختلاف ، چرا که یک نظریه یاصحیح است یا نیست ، اگر صحیح است سایرین هم قاعدتا باید قبول کنند ، یا صحیح نیست که در این صورت باید با تبادل آراء به یک نظریه صحیح برسند ، چرا که مسلم است هیچ مرجعی در یک نظریه که اتخاذ کرده است ، لجاجت یا تعصب ندارد که وقتی بطلان آن نظریه روشن شد ، باز بر آن نظریه پافشاری کند .
گروهى امروز نماز عيد مى خواندند،عدّه اى به هم تبريك عيد مى گویند و جماعتى در حال روزه بودند و دعاى يا على يا عظيم … در حالى كه اسلام دين «توحيد» در تمام زمينه هاست و اهل بیت علیهم السلام ، شیعیان را توصیه و تاکید به وحدت در تمام زمینه ها کرده اند و از افتراق آراء و جدا شدن از یکدیگر نهی کرده اند ؛
بحار الانوار ج ۲ ص ۲۶۱ باب ۳۳ میزان الحکمه ج ۲ ص ۲۳۵ به بعد
عمل کردن به دستور فوق ، مستلزم تشکیل شورایی فقهی از مراجع تقلید است که چه در مساله رویت هلال و چه در سایر مسائل به نظریه واحدی برسند و همان نظریه را برای عمل کردن به مردم فتوا دهند تا هم جماعت و وحدت میان شیعیان حفظ شود و هم بهانه به دست مخالفان داده نشود که شیعیان در مسائل خودشان گرفتار تشتت و دو گانگی اند .
نظریه شورای فقهی ، سالها قبل مورد پیشنهاد متفکر شهید ، مرتضی مطهری قرار گرفته بود
شایداگرنظام تک مرجعی مجدداایجادشودویا شوراى علمى در فقاهت پيدا شود و اصل تبادل نظر به طور كامل جامه عمل بپوشد، گذشته از ترقى و تكامل كه در فقه پيدا مى شود بسيارى از اختلاف فتواها از بين مى رود.
مجموعه آثار ج ۲۰ ص ۱۸۴
همچنین ببینید
بررسی حرمت روزه خواری
با وجود اینکه غذاخوردن درمقابل فرد گرسنه مذموم است ودر روایات نهی شده است اما …
سلام. باتشکر ازمطالب علمی و دقیق درخصوص رویت هلال ماه. ماسالها دراین مورد دچاراشتباه بودیم وتحت تاثیر افکار ضد دینی وشیعه گریز قرارداشتیم
وعلیه تکلان
با عرض سلام و تحیت محضر استاد گرانقدر آقای دکتر بازودار
ضمن اظهار امتنان از غنای مطالب معنونه و بذل توجه آن صاحب نظر معزز در ذکر واستیفاء بهره از منابع و مااخذ ذیمدخل در تقریرات مذکوره، بعنوان عضو کوچکی در خیل مسلمانان، کاملا موافق نظر استنتاجی در حد اخری مقاله هستم که تاکیید بر وحدت نظر و وحدت رای و وحدت هدف مراجع عظام در امتثال امر استهلال بنا به منابع شرعیه و دینیه و عرفیه دارد چرا که همانطور که تبیین فرمودید، النهایه این وحدت کلمه، ممانعت از تشتت احکام و تشتت ارائ صادره در امر روئیت اول ماه شوال دارد و هکذا به صواب نزدیکتر است.
اسلام ازکلمه تسلیم گرفته شده است یعنی یک مسلمان واقعی باید بدون چون و چرا تسلیم محض دستور خدا باشددقیقا مثل اینکه یک مریض که تسلیم محض دستور پزشک می باشد دستورات خدا در قران و کلام اهل بیت بیان شده و اگر امروز که در عصر غیبت امام زمان هستیم باید به دونبال دستور خدا باشیم باید طبق دستور مراجع تقلید عمل کنیم حکم خدا را از قران و روایات استخراج می کنند و به ما می رسانند ولی باید بدانیم که فاصله بین مرجع تقلید و امام زمان زمین تا اسمان است اگر اختلافی بعضی مواقع بین مراجع تقلید پیش می اید یک امر طبیعی است مثل امسال عید فطر نظر حاج اقای سیستانی که فرمودن با چشم مسلح …و نطر حضرت اقا ..ایشان در رسانه فرمودن این نظر متفادت دلیلی بر اختلاف نیست بدانیم همیشه باید منتظر امام زمان باشیم تاهمه مشکلات و اختلافات حل شود
با سلام و احترام خدمت استاد بازودار ضمن تشکر از مطالب گران بهای شما در خصوص این مسئله باید گفت که وقتی دو روز مختلف را به عنوان عید فطر اعلام میکنند طبیعتا یک روز آن صحیح است و در این صورت تعدادی از مسلمانان در انجام فرایض دینی دچار اشتباه می شوند یعنی ممکن است در روزی که باید روزه بگیرند جشن عید فطر را برگزار میکنند و یا در روزی که باید جشن بگیرند مشغول روزه گرفتن هستند و این مسئله باعث میشود در جامعه اسلامی وحدت مسلمانان که بسیار امر خطیری است مختل شود و باعث فرصت جویی برای دشمنان پنهان و آشکارمان بشود پس بهتر است که مراجع تقلید در خصوص این موضوع به صورت یکپارچه عمل کنند تا حداقل مردم با یک مبنا عمل کنند و در خصوص طرح این مسائل در شورای فقهی باید گفت که این کار باعث می شود هر کدام از فقها مبانی استدلالی خود را مطرح کنند و فرصت نقد و بررسی مهیا میشود و موجب تصمیم گیری واحد و رسیدن به یک نتیجه صحیح و منطبق بر واقع میشود و به نظر بنده در خصوص چنین مسائل مهمی نظام تک مرجعی یا مطرح کردن موضوع در شورای فقهی میتواند وحدت جامعه را حفظ و حل مشکل را سهل و آسان کند.
علت اختلاف نظرمراجع معظم در مورد اعلام اول ماه چیزی نیست که تازه بوجود آمده باشد بلکه از گذشته مورد فکر و نظر بوده است.
و در بین مردم آثار و تبعات بسیار ناگواری دارد. گروهی البته بر این اعتقادند که رویت هلال ماه در ایران مانند اکثر مسائل دینی دیگر، سیاسی شده است. البته اگر کسی شخصا حلول ماه شوال را رویت نمود و یا از طریق بینه شرعی علم پیدا کرد باید به وظیفه اش عمل کند اما اگر وی حاکم شرعی بالفعل نیست نباید اعلام عید نماید.
هر کس از مسیر اهل بیت رسول خدا(ص) دور شود جز گمراهی نصیبی نخواهد داشت.
سلام باتشکر از اظهار نظر شما.ایکاش نظری علمی تربیان میکردید و درخصوص راهکار ارائه شده درمقاله مطلبی مرقوم می شد.موفق باشید
سلام استاد این باتوجه به حاکمیت اسلامی ازنوع ولایت فقیه به نظر میرسه که این اقدام همبستگی بین علمادر اعلام عیدفطر بایدازطرف ولی فقیه صورت بگیره چون ایشون هستندکه قدرت اجرایی دارند ودر عمل مقام فراقانونی دارند چون اگربه عنوان مثال اونروز یک نفر اقدام به خوردن وآشامیدن کند ازنظرایشان عمل روزه خواری انجام نشده و حدجاری نمیشه و ازنظرمراجع دیگر روزه خواری محسوب میشود و حدباید جاری شود،حدی که عمل ومجازات حکومتی هم نیست و مجازات شرعی هست و این اختلاف رو طبق عرایضم خوب است که ازطرف ایشان حل وفصل شود تادیگرمراجع که قدرت اجرایی ندارند
چون این اختلاف متاسفانه دستمایه تمسخرشیعه توسط برادران اهل سنت و رسانه های معانداپوزوسیون خارج نشین قرارگرفته است
سلام احسنت به این همه دقت در مقاله.بله بحث هم همین است ولی متاسفانه درمیزان اختیارات ولی فقیه به ویژه در خصوص رویت هلال ماه اختلافات مراجع و علمای قبلی زیاد است!!!
با سلام خدمت استاد محترم جناب آقای دکتر بازودار.باتشکر از مطالب مندرج در سایت.دیدگاه شخصی بنده: هر ماه قمری به طور میانگین ۵۳ر۲۹ روز است. یعنی هر ماه، یا ۲۹ روز دارد یا ۳۰ روز. غیر از این دو حالت، امکان ندارد. منجمان میگویند در تقویم یک سال قمری، حداکثر سه ماه متوالیِ ۲۹ روزه میتواند وجود داشته باشد، و حداکثر چهار ماه پیدرپی که ۳۰ روزه باشند.
استهلال، در غروب روز بیست و نهم از هر ماه قمری صورت میگیرد. اگر هلال دیده شد این ماه ۲۹ روزه است و فردا روز نخست از ماه جدید خواهد بود. و چنانچه هلال دیده نشد، دیگر به استهلال فردا شب نیاز نیست. زیرا ماه قمری بیش از ۳۰ روز نخواهد بود و باید ماه جدید را آغاز کرد.
رؤیت هلال
از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمود: «صم للرؤیة و أفطر للرویة». یعنی با رؤیت هلال، روزه بگیرید و با رؤیت هلال بعدی، فطر کنید . اگر در یک شهر یا روستا به علت هوای ابری نتوانستند ماه را ببینند ولی مناطق اطراف هلال را دیدند اول ماه، ثابت میشود. طبق روایاتی که از ائمه معصوم رسیده است اگر دو شاهد عادل، شهادت دهند که ماه را دیدهاند، برای ما نیز ثابت میشود1- باید توجه داشت که اختلافی که بعضا در مورد تعیین روز عید فطر پدید می آید، بدون دلیل نیست. این اختلاف دو منشا می تواند داشته باشد:
الف- اختلاف در مبنا و فتوی: به این معنی که ممکن است مرجعی در تعیین ثبوت هلال اختلاف افق را قبول نداشته باشد و مرجع دیگری آنرا قبول داشته باشد. یا مرجعی تنها رویت ماه از طریق چشم غیر مسلح را ملاک بداند اما مرجع دیگر یقین به حلول ماه از هر طریقی ولو با چشم مسلح را کافی بداند.
بنا بر این ثبوت رویت هلال برای یک مرجع، دلیل آن نیست که برای مرجع دیگری نیز ثابت شده باشد چرا که چه بسا فتاوای آن دو در مورد ثبوت هلال، متفاوت باشد.
ب- درست است که به اتفاق همه مراجع، شهادت دو بینه عادل برای ثبوت هلال کافی است اما باید توجه داشت که اولا: با توجه به اختلاف مبنا فتوایی که بیان شد، معتبر بودن شهادت دو بینه عادل نزد یک مرجع، به آن معنا نیست که لزوما شهادت آن دو نزد مرجع دیگر نیز معتبر باشد زیرا ممکن است مثلا آن دو فرد ماه را با چشم مسلح دیده باشند در حالی که مرجع دوم، دیدن با چشم مسلح را برای ثبوت ماه کافی نداند.
ثانیا: عدالت بینه برای پذیرش قولشان شرط است لذا عدالت هر یک از دو بینه، باید برای هر مرجعی که می خواهد به حرف آنها اتکا کند، ثابت شده باشد. ضمنا در بسیاری از موارد، معتمدان یک منطقه، رویت خود را تنها به اطلاع یکی از مراجع می رسانند که آن مرجع به استناد حرف آنها، حکم به عید فطر می کند اما مراجع دیگر که از این بینه اطلاع نیافته اند چنین حکمی صادر نخواهند کرد.
بنا بر این حاصل نکته اول این است که در مواردی که در یقین روز عید فطر اختلاف پیش می آید، این اختلاف کاملا ریشه در مبانی و فتاوای مراجع دارد لذا بدون دلیل و مدرک نیست.
2- متأسفانه در جامعه فعلی ما، مسأله اختلاف در تعیین روز عید فطر بسیار بزرگ جلوه داده شده است و خیلی ها آن را موجب اختلاف و بروز مشکل قلمداد می کنند در حالی که با این مسأله باید بسیار ساده و همانند اختلافات فتاوا در سایر مسائل جزئی عبادات قلمداد کرد. آیا این که مرجعی مثلا قرائت به نحوه ای خاص را در نماز واجب می داند و مرجع دیگری آن را واجب نمی داند، موجب اختلاف می شود؟ بی تردید پاسخ منفی است. در مسأله عید فطر نیز مسأله به همین سادگی و سهولت است. نکته ای که باید بدان توجه لازم معطوف داشت این است که وظیفه هر مقلدی، عمل به تکلیف خود است که این تکلیف را مرجع تقلید او تعیین می کند. بنا بر این اگر مرجع تقلید او حکم به عید فطر کرد و وی روزه خود را خورد، وی کاملا به وظیفه خود عمل کرده است ولو در واقع آن روز روز عید فطر نباشد اگر هم مرجع وی حکم کرد که امروز، روز آخر ماه رمضان است و مقلد وی روزه گرفت، وی به وظیفه شرعی خود عمل کرده است گرچه در واقع آن روز روز عید فطر باشد.
بنا بر این با توجه به نکته مذکور روشن می شود که فرضا اگر اختلافی در تعیین روز عید فطر از ناحیه مراجع باشد، صرف این که عده ای امروز را عید بدانند و عده ای دیگر امروز را روزه بگیرند و فردای آن روز را عید خود بدانند به هیچ وجه موجب اختلاف نخواهد شد و تنها هر گروه به وظیفه شرعی خود عمل کرده است.
ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که ممکن است رویت هلال برای مرجع تقلیدی ثابت نشود ولی برای بعضی از مقلدان وی احراز شود که در این صورت آنان به یقین خود عمل خواهند کرد.موفق و پیروز باشید.مسعود عطایی
سلام علیکم
مطالب مطروحه خیلی خوب است اما نتیجه گیری اصلامناسب نیست
شما حداقل دو باردیگر باید مقاله را دقیق مطالعه کنید تا مقصود را دریابید.برای عوام چطور عده ای در یک روز روزه اند و عده ای نماز عید می خوانند.بله اختلاف فتوا امری بدیهی است اما نه درخصوص موارد مهمی مثل رویت هلال ماه شوال المکرم این باعث ضعف می شود ونتیجه آن سستی اعتقادات درقرن21!!!!همان علمایی که مثلا رویت باچشم مسلح را ملاک می دانند آیا در تشخیص کر بودن آب آن را به دقت وزن میکنند که377/419کیلو گرم باشد یا دقیق سانتی متر می گیرند و یا به وجب اکتفا فرموده اند؟؟؟؟
به محل نزاع در بحث دقت فرمایید
سلام استاد گرامی
نظرشما کاملا متین و عالی است و فکر میکنم ارزوی همه ی ادیان است که بتوانند روزی در دینشان به یک توافق واحد برسند اما بانگاهی به تاریخ بشر و راه و روش سایر ادیان این طور برایم مشخص میشود که هیچ وقت انسان ها نتوانسته و نخواهند توانست در هیچ امری به یک نظر کاملا واحد برسند چرا که هر دینی که نگاه کنیم دارای شعبه ها و نظرات متفاوتی است و هیچ گاه طرفداران ادیان به نظر واحدی نرسیده اند و کلا تاجایی که تاریخ بشر نشان داده ما ادم ها هرگز همه در هیچ امری متحدالقول نبوده ایم . مگر قرار باشد چیزی به زور به ادم ها تحمیل شود که دیگر معنی مشورت و انتخاب و ازادی عقیده و اینطور چیزها کاملا از بین می رود . و شاید همه چیز بی معنی شود . گاهی وقت ها داشتن ارای مختلف بیشتر نشان دهنده اقتدار و پایداری یک ایدئولوژیست تا داشتن یک نظر واحد .
سلام.باتشکر
در ادیان بله اما بحث دردرون مذهب شیعه اثنی عشری است
سلام و عرض ادب
غدیرمیثاق آسمانی انسان با خداست، چرا که در آن روز دین خدا کامل و نعمت الهی بر انسان به نهایت رسید غدیر عنوانِ عقیده و دینِ ماست، و اعتقاد به آن، یعنی ایمان کامل به معبود و شکر گزاری انسان در مقابل همه نعمتهای نازل شده او.
بر اساس امر به تبلیغ و معرفی امیرالمومنین علی علیه السلام در آیه شریفه : یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ؛ تبلیغ و بازگویی واقعه غدیر و انجام سفارش پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در رساندن پیام غدیر، بر تمامی مؤمنین واجب می شود و سر پیچی از این واجب الهی گناهی است نا بخشودنی
سلام.البته مبحث رویت هلال ماه و عید فطراست.که حضرت عالی باعیدسعید غدیر اشتباه گرفتید.تقبل الله اعمالکم
با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت دکتر بازودار در راستای اهمیت تاریخ عید فطر چه بسا بهتر آن است که کلیه مراجع متفق القول باشند تا چند دستگی بین مسلمانان رخ ندهد و میتوان گفت وقتی که از طریق چشم مسلح ماه رویت میگردد دیگر نیازی نیست که ماه توسط چشم غیر مسلح دیده شود زیرا با گسترش علم وقتی که انسان یقین دارد که ماه رویت گردیده و همچنان به هر دلیلی از انجام امر خودداری نماید کاری بیهوده میباشد و موجب تفرقه بین مسلمانان میگردد
بهتر آن است که همیشه دین اسلام را با نظریات شخصی دینی قدیمی و از کار افتاده جلوه ندهیم بلکه موجب گسترش این دین زیبا شویم
به نظرم این اختلاف نظری که هست بیشتر به خاطر تفاوت نوع دیدگاه در روئیت ماهه که علمایی با دیدگاه قدیمی نظر به روئیت با چشم دارن ولی علمایی با دیدگاه باز مثل حضرت آقا عقیده به این دارن که با چشم مسلح هم میشه دید و ازونجایی که تفاوت شیعه و سنی در آپدیت بودنه پس باید با چشم مسلح رو پذیرفت و این اختلاف رو باید حضرت آقا به عنوان جانشین امام زمان فصل الخطاب باشه نظر ایشون
شاید با چشم غیرمسلح نشود ماه را دید بخاطر الودگی هوا ابری ارانی بودن و… درضمن درزمان صدراسلام وپیامبران ان زمان مردم دامداری میکردند واحاد مردم از سرمایه انچنانی برخوردار نبودند ولذا گفتن دیه عمدی وغیرعمدی انسان برمبنای شتر باشد مقلا کسی فردی را کشت حکم میکردن 10شتر دیه وفردمحکوم 10شتر تحویل خانواده مقتول میداد الان هنوز دارند برقیمت شتر حکم میکنند واین درست نیست مثلا درزمان پیامبر جنگ با شمشیر ونیزه رسم بوده است ایا الان باید بگوییم بجای تانک وموشک وهواپیما وناو باید ازاسب ونیزه وشمشیر وکمان استفاده کنیم؟ پس لذا مراجع باید به روز شوند وهمان دستور 1400سا پیش را برای10000سال دیگر تجویز نکنند ونسلهاروزبروز متوقع تر وباسواد تر واگاهترمیشوند
جناب آقای دکتر بازودار عرض سلام و خسته نباشید
در ابتدا تشکر میکنم از مطلب ارزشمند و آموزنده ای که به اشتراک گذاشته اید.
اختلاف نظر درباره روز پایان ماه مبارک رمضان موضوع تازه ای نیست. این اختلاف همواره به خصوص میان علمای شیعه و سنی وجود داشته است به طوری که معمولا در کشور های با اکثریت شیعه مثل ایران روز عیدفطر با سایر کشورهای مسلمان تفاوت دارد. البته این اختلاف امسال به میان فقهای شیعه هم کشیده شده بود.
با توجه به مطالعه در این رابطه اینکه همه ی فقها بر یک فتوا متفق بشوند نشدنی است بالاخره یک فقیهی ممکن است پیدا شود که نظر متفاوتی داشته باشد بنابراین اختلاف به وجود خواهد آمد اما از نظر بنده مسلمانان بسته به اینکه مقلد چه کسی هستند همان روزی را که مرجعشان میگوید باید به عنوان عید بپذیرند.
با سلام خدمت استاد بزرگوار
اختلاف نظر درباره روز دقیق پایان ماه رمضان موضوع تازهای نیست. این اختلاف میان علمای شیعه و سنی وجود داشته است. همه عالمان شیعه وسنی حرفشان این است که به محضی که شما هلال را دیدید برشما عید واجب است.
با سلام و صلوات برمحمد و آل محمد ص و با درود به روان پاک بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
اختلاف بر سر رویت است با توجه به اینکه روزه گرفتن در عید فطر حرام است باید نسبت به این موضوع دقت بیشتری شود البته با رهنمودهای مقام معظم رهبری و جای شک و شبهه ای وجود ندارد
باسلام و احترام خدمت استاد بازودار وارزوی قبولی طاعات انشالله..اختلاف نظر بین مراجع عظام در بحث رؤیت هلال ماه یک مسایل پیش زمینه ای مثل دیدن با چشم معمولی یا عرفی ویا چشم مسلح اصطلاحا علمی هم کافی است.اینجا اختلاف است یا مثلاً دونفر شهادت میدهند که ماه را دیده اند دو نفر دیگر انکار بر این موضوع دارند.اینجا تعارض هست و باید چه کرد جواب اینکه…اینجا هرمقلدی باید از مرجع خود تبعیت کند….ویا اعلام وخبر میدهند که ماه مشاهده نشدو اول ماه شوال است ولی مجدد خبر میرسد که خیر ثابت شدوهال ماه رؤیت شدامروز عید است پس شخص مقلد باید طبق نظر مرجع خود عمل کند.یا اینکه نمونه اش پارسال اتفاق افتاد اول اعلام کردن که مثلاً فردا روز عید است ولی کاشف به عمل آمد نه روز سی ام ماه رمضان است اینجا مشکلی نیس وشخص بعداً میتواند فضای روزه خود را بگیرد.
باسلام و احترام
در کل اصل بر ساده شدن احکام است و در کشور های اسلامی برای این کار مراجعی تعیین شده که شروع و پایان ماه رمضان را بر عهده آنها گذاشته تا وحدت در کشور صادق باشد و پیروی کردن از علم و تکنولوژی و استفاده از ابزار نجومی امری کاملاً منطقی می باشد و باید از آن پیروی کرد چرا که در برخی از روایات گفته شده فقط با چشم باید رویت شود. ولی در دنیای امروزه به نظر می رسد علم می تواند در موارد مشکوک فقهی چاره ساز باشد.
بسیار عالی بود دکتر بازودار عزیز…خسته نباشید
با سلام خدمت جناب دکتر عزیز.واقعأ مقاله دقیق و زیبایی بود.واقعأ خیلی خوب به موضوع پرداخته بودین.و ابهامات رو رفع کردین و مثل همیشه باظرافت به موضوع پرداختین?
باسلام خدمت استاد بزرگوار و خسته نباشید بابت مطالب گرانبهای شما.
سلام و عرض ادب خدمت دکتر بازودار
بسیار مطلب آموزنده مخصوصا درخصوص رویت هلال ماه ما همیشه شک داشتیم بین دوروز که عید اعلام میکنن و بیشتر جنبه سیاسی داره این موضوع.
مطالب ارزشمند و مفیدی ارائه کردید و ابهامات را با مطالب عالی رفع کردید بسیار متشکر
سلام .
بنظر من با توجه به روایت های گفته شده و نیز جایگاه حضرت آقا به عنوان رهبر جامعه اسلامی ، مسلح بودن یا نبودن چشم از اهمیتی برخودار نمیباشد چرا قطعا شرایط گذشته با حال قابل قیاس نیست برای مثل امروزه رویت هلال با وجود این الودگی های موجود بسیار سخت تر از گذشته است و بدون ابزار شاید نا ممکن .ممنونم بابت مطالب مفیدتون.
اختلاف نظر درباره روز دقیق پایان ماه رمضان موضوع تازهای نیست. این اختلاف همواره به خصوص میان علمای شیعه و سنی وجود داشته است به طوری که معمولا در کشورهای با اکثریت شیعه مثل ایران روز عید فطر با سایر کشورهای مسلمان تفاوت دارد.برخی از فقهای اهل سنت هنگامی که از تولد ماه نو اطلاع حاصل می کنند، پایان ماه رمضان و فرارسیدن عید فطر را اعلام می کنند، در حالی که اکثریت قریب به اتفاق فقهای شیعه زمان رؤیت ماه نو را هنگام فرارسیدن عید فطر می دانند بنابراین ملاک در تعیین روز عید فطر رؤیت هلال ماه است نه تولد ماه نو.
با سلام خدمت دکتر بازودار و ممنون بخاطر این مطالب و اطلاعات عالی که به اشتراک میذارید
ب نظر من این مبحث چون اختلافات زیادی واردش شده و از طرفی ب سوی سیاست رفته بهترین کار در زمان فعلی این است ک هر کس ب مرجع تقلید خود رجوع کند
با سلام خدمت استاد گرامی .
برخي از فقهاي اهل سنت هنگامي که از تولد ماه نو اطلاع حاصل مي کنند، پايان ماه رمضان و فرارسيدن عيد فطر را اعلام مي کنند، در حالي که اکثريت قريب به اتفاق فقهاي شيعه زمان رؤيت ماه نو را هنگام فرارسيدن عيد فطر مي دانند(صُومُوا لِلرُّؤْيَةِ وَ أَفْطِرُوا لِلرُّؤْيَةِ) (1). بنابراين ملاک در تعيين روز عيد فطر رؤيت هلال ماه است نه تولد ماه نو.از طرفي جهت رؤيت در نيمي از كره زمين خلاف جهت رؤيت در نيمه ديگر است. بنابراين موضوع رؤيت واحد براي افرادي كه افقهاي مختلف دارند، مفهومي ندارد، و نميتوان تنها خروج ماه از محاق را مستند براي رؤيت هلال نسبت به تمامي افراد روي کره زمين قرار داد. بر همين اساس با ابزارهايي از قبيل ماهواره كه در فضايي خارج از افق زمين هستند، نمي توان براي تمام مناطق زمين حتي افراد واقع در يک نيمكره، حكم به رؤيت هلال داد.
با سلام و عرض ادب مطلب بسیار ارزنده ایی بود ممنونیم
سایتتون مستدام بسیار مطالب آموزنده ای بیان کردید تشکر