رضایت خدا از صحابه » پایگاه اطلاع رسانی دکتر مسعود بازودار


رضایت خدا از صحابه

❔اعلام رضایت همیشگی خداوند از حضرات ابوبکر و عمر و دیگر مهاجرین و انصار
?والسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرينَ وَ الْأَنْصارِ وَالَّذينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري تَحْتَهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها أَبَداً ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظيم . التوبة / 100.

?و پيشگامان نخستين از مهاجرين و انصار، و افرادي كه به نيكي از آن ها پيروي كردند، خداوند از آن ها خشنود گشت، و آن ها (نيز) از او خشنود شدند و باغ هايي از بهشت براي آنان فراهم ساخته، كه نهرها از زير درختانش جاري است جاودانه در آن خواهند ماند و اين است پيروزي بزرگ!.

بدون تردید حضرات ابوبکر و عمر رضی الله عنهما از بزرگان مهاجرین هستند و طبق این نص #صریح قرآن خداوند از آنان اعلام خشنودی همیشگی کرده است. لذا تهمت و افتراء افراطیون رافضی نسبت به مقام شامخ این بزرگواران ، چیزی از عظمت و بزرگی آنان نمی کاهد ❗️❗️

?#پاسخ?

?چگونه می توان گفت که تمام مهاجران و انصار و گروندگان به اسلام مشمول رضایت الهی و اهل #بهشت هستند در حالی که روایات متعددی از اهل سنت تصریح دارند که بسیاری از صحابه و مهاجران و انصار اهل دوزخ اند .

1⃣بخارى از پیامبر گرامی نقل می کند كه فرمود:

«من پيش از شما بر حوض وارد مى ‏شوم، برخى از مردان شما از آن جلوگيرى مى ‏شوند، سپس نزد من دچار آشفتگى مى‏ گردند. مى ‏گويم: خدايا اينان اصحاب منند. گفته شود نمى‏ دانى پس از تو چه #بدعت‏ها پديد آوردند.

?صحیح بخاری ج4 ص227

2⃣و باز نقل می کند که فرمود:

«گروهى از اصحابم را از ورود به حوض كوثر باز مى ‏دارند. تا آنكه من آنان را بشناسم و نزد من آشفته مى‏ شوند. من مى‏گويم: آيا #اصحاب مرا مانع مى‏شوند؟ گويند: نمى‏ دانى پس از تو چه كردند»

?همان مدرک ص228

3⃣و باز نقل می کند که فرمود:

«من پيش از شما بر حوض وارد مى ‏شوم. هر كه بر من بگذرد مى‏ نوشد و هر كه نوشيد، هرگز تشنه نمى ‏شود گروهى را هم جلوگيرى مى‏ كنند كه آنان را مى‏ شناسم، آنان هم مرا مى ‏شناسند و ميان من و آنان #فاصله مى ‏افكنند.»

?همان مدرک

4⃣و باز نقل می کند که فرمود:

«گروهى از اصحابم روز قيامت‏ بر من‏ وارد مى‏ شوند وآنان را از حوض كوثر محروم مى ‏كنند و من مى‏ گويم: خدايا، اصحابم مى ‏گويد: تو نمى ‏دانى پس از تو چه كردند، آنان به #جاهليت و به عقب برگشتند.»

?همان مدرک

❕اگر تمام مهاجران و انصار و صحابی پیامبر بهشتی و مورد رضایت خداوند هستند تکلیف این نصوص و بسیاری دیگر از نصوص که دلالت بر انحراف #صحابیان پیامبر دارند چه می شود ❗️

?آیه مذکور که مورد استدلال قرار گرفت مفهوم روشنی دارد .خداوند در آيه فوق مى‏ گويد رضايت و خشنودى او شامل حال همه مهاجران و انصار نخستين كه داراى برنامه #صحيحى بودند و همه پيروان آنها است، نه اينكه مى ‏خواهد مهاجران و انصار را چه خوب باشند و چه بد، مشمول رضايت خود قرار دهد.

❕بنابراین رضايت و خشنودى خداوند در آيه مورد بحث روى يك عنوان كلّى قرار گرفته و آن «#هجرت» و «#نصرت» و «#ايمان» و «عمل #صالح» است، تمام صحابه و تابعان مادام كه تحت اين عناوين قرار داشتند مورد رضاى خدا بودند، و آن روز كه از تحت اين عناوين خارج شدند از تحت رضايت خدا نيز خارج گشتند.

?تفسیر نمونه ج8 ص108

?بی شک کسانی که به #دخت پیامبر گرامی تعرض کردند و به خانه وحی هجوم بردند و هزاران جنایت دیگر را در تاریخ رقم زدند ، از مصداق آیه شریفه خارج هستند .

درباره‌ی دکتر مسعود بازودار

همچنین ببینید

وفات حضرت خدیجه

همگی با این جمله آشناهستیم که تاریخ را قوم غالب می نویسند.بعدازغصب خلافت ،بی مهری …

4 نظر

  1. سلام ‌عرض خسته نباشید خدمت شما
    ممنون از مقالات پر بار شما
    در قرآن در دو آیه یکی آیه ۱۰۰ سوره توبه و دیگری  آیه ۱۸ سوره فتح به صراحت از رضایت خدا نسبت به صحابه سخن گفته شده است هیچ کسی نه شیعه و نه سنی حق ندارد که با حکم خداوند و قرآن کریم مخالفت کند. چه اینکه قرار گرفتن در برابر خدا و رسولش مساوی با کفر است. بنابراین در مسئله دوست داشتن و دوست نداشتن افراد، مسلمانان موظف و مکلف هستند تمام کسانی را دوست داشته باشند که خدا و رسولش آنان را دوست داشته و از آنان راضی هستند. ولی سخن در این است که باید ثابت شود که خداوند از چه کسانی راضی بوده و چه کسانی را دوست دارند و چه کسانی را دوست ندارند.خداوند قطعا از تمام صحابه راضی نیستند
    و با تفسیر این دو ایه متوجه میشویم خداوند تمام صحابه را یکسان در نظر نگرفته، بلکه به مسلمانان در مورد قبول سخن برخی از آنان که فاسقند هشدار داده، و مؤمنان را به تحقیق بیشتر دربارۀ گفته های این گونه افراد، دعوت نموده است.

  2. با دورد و احترام خدمت استاد گرامی
    قطعا رضایت خداوند از بندگانش منوط بر اعمال انان می باشد و مشروط بر استقامت و پایداری در دین و انجام عمل صالح است و برداشت از این حدیث به منظور ایجاد کردن حریم امن برای انجام فسق و سپس اعطای عصمت به این بندگان کاملا اشتباه است .بنابراین کسانی از صحابه و پیشگامان مورد رضایت خداوند قرار میگیرند که بر سر پیمانشان باقی ماندند و ستمگران به اهل بیت و کسانی که حرمت دختر پیامبر (ص)را رعایت نکردند شامل این ایه نمیباشند .

  3. فاطمه تورانی

    باسلام،عقلای مسلمین برآنندکه صحابه پیامبرتازمان حیات خود موردآزمایش الهی هستند،واگرازاین آزمون های الهی سربلند بیرون آمدندمورد خشنودی خداواقع میشوند،امااگردچارلغزش وخطاشدند بدون شک بابت این لغزش هادرمقابل خالق خویش پاسخگو خواهندبود.

  4. با عرض سلام و ادب
    به اعتقاد برادران اهل سنت هر کس که حتی یک بار پیامبر (ص) را دیده باشد جزو صحابه است و آنان برای همه صحابه عبارت (رضی الله عنه ) را به کار می‌برند اما شیعیان این نظر را قبول ندارند و برای بعضی از صحابه عبارت ( صحبه المنتجبین) را به کار می‌برند
    شیعیان ، اصحابی را جزو این دسته حساب میکنند که بعد از پیامبر (ص) به قرآن و اهل بیت رسول خدا بی حرمتی نکرده باشند
    شیعیان برای صحابی راستین احترام زیادی قائل بوده اما به دیگر صحابی توهین نمی‌کنند
    حضرت آقا هم فرمودند : توهین به مقدسات برادران اهل سنت حرام است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *