حماد بن عیسی گفت: در محضر امام صادق علیه السّلام بودم، به من فرمود: آیا می توانی نماز را خوب بخوانی؟ عرض کردم: چگونه نمی توانم و حال آنکه کتاب حریز را که درباره نماز نوشته شده است، از حفظ دارم. حضرت فرمود: برای تو ضرر ندارد، برخیز و نمازی بخوان تا من ببینم که چگونه می خوانی.
☝️حسب الامر حضرت رو به قبله ایستادم و شروع به خواندن نماز کردم. تمام نماز را از نظر رکوع و سجود به جای آوردم، اما حضرت آن را نپسندید و فرمود: نماز را خوب نخواندی. واقعا چقدر زشت است برای مردی که شصت هفتاد سال از عمرش می گذرد و حال آنکه نمی تواند یک نماز کامل با مراعات حدود کامله آن بخواند. من خجالت کشیدم و خود را کوچک دیدم.
عرض کردم: فدایت شوم، شما نماز را به من تعلیم دهید.
☝️پس، امام علیه السّلام رو به قبله راست ایستادند و دستهای خود را آزاد گذاردند و انگشتهای دست آن حضرت به هم گذارده شده بود و مابین دو قدم آن حضرت از سه انگشت باز، و بیشتر فاصله نداشت و انگشتهای پای خود را رو به قبله کردند و تا آخر نماز هم رو به قبله بود و با تواضع و حضور قلب گفتند: اللّه اکبر و سوره حمد و توحید را با ترتیل (به آرامی و خوبی) خواندند و بعد از تمام شدن سوره توحید، به قدر یک نفس کشیدن صبر کردند. بعد دست خود را بلند کرده تا مقابل صورت بردند و در حالی که ایستاده بودند گفتند: اللّه اکبر و پس از آن به رکوع رفتند و کف دست را به سر زانو گرفتند. انگشتان آن حضرت از هم باز بود. زانو را به عقب دادند، چنانکه پا راست شد و پشت آن حضرت طوری مساوی شد که قطره آبی بر آن می گذاشتند، به هیچ طرفی نمی ریخت. گردن خود را کشیده و سر به زیر نینداختند و چشم را بر هم گذاردند و سه مرتبه به آرامی گفتند: سبحان ربّی العظیم و بحمده.
بعد راست ایستادند و چون خوب ایستادند، گفتند: سمع اللّه لمن حمده و در همان حال که ایستاده بودند، دست را تا مقابل صورت خود بلند کردند و گفتند: اللّه اکبر و بعد به سجده رفتند. دو کف دست را پیش زانوها، مقابل صورت خود بر زمین گذاردند و انگشتان آن حضرت به هم گذارده شده بود. سه مرتبه گفتند: سبحان ربّی الاعلی و بحمده. اعضای بدن خود را از یکدیگر باز گرفته و بر هم نگذارده بودند (در حال سجده دست را به بدن نچسبانیده و بدن را بر پا نگذارده بودند) و بر هشت موضع بدن خود که به زمین گذارده بودند، سجده کردند که پیشانی و دو کف دست و دو سر زانو و دو سر انگشت بزرگ پا و سر بینی باشد.
بعد از نماز فرمودند: گذاردن هفت موضع در وقت سجده به روی زمین واجب است که پیشانی و دو کف دست و دو سر زانو و دو سر انگشت بزرگ پا باشد. و اما گذاردن بینی بر زمین سنت (مستحب) است و آنها همان مواضع است که خدا در قرآن فرموده است: و انّ المساجد للّه فلا تدعوا مع اللّه احدا و مسجدها از آن خداست و با وجود خدای یکتا کسی را به خدایی مخوانید. پس از آن سر از سجده برداشتند و وقتی نشستند گفتند: اللّه اکبر و به ران چپ نشسته، پشت پای راست را بر کف پای چپ گذاردند و گفتند استغفر اللّه ربّی و اتوب الیه و دوباره در حالی که نشسته بودند. گفتند: اللّه اکبر و بعد به سجده دوم رفتند و مانند سجده اول، سجده دوم را تمام کردند. و در رکوع و سجود هیچ یک از اعضای بدن را بر یکدیگر نگذارده بودند و موقع سجده آرنج دست خود را باز نگاه داشته و به زمین نگذارده بودند. در حال تشهّد خواندن، انگشتان دست آن حضرت از یکدیگر باز بود و به این کیفیّت دو رکعت نماز خواندند و چون از تشهّد فارغ شدند، فرمودند: ای حماد، این چنین نماز بخوان.
????????????
منبع:امالی شیخ صدوقج۱۳صفحه۳۳۷
اقامه دورکعت نمازصحیح توسط امام صادق:نمازظاهری دارد وباطنی ظاهر نماز همین حمدو سوره و رکوع و سجده است و باطن نماز ارتباط قلبی با معبوداست هم ظاهرنمازمهم است و هم باطن نماز ولی انچه که باعث قبولی اعمال انسان درپیشگاه خدا می شود و انسان رابهشتی می کند باطن نماز وحضور قلب درنماز است اگرمی خواهیم درنماز حضور قلب داشته باشیم باید ظاهر نماز ما هم مطابق احکام دین باشد
باتشکر.موفق باشید
ضمن عرض سلام. مطلب آموزنده ای بود. ازین باب که هم سیره و رفتار امام معصوم رو بیان کرده و هم ترتیب در نماز رو.
منهمیشه در بسیاری از مجالس مدح و ذکر جای خالی تفسیر قران و تبلیغ نماز رو حس کردم که در حد توان متذکر میشدم. کما اینکه باره شاهد بودم که مراسم بدونتوجه به این موضوعات برگزار شده اند.
البته هستن مراسمی که با تلاوت قران و بیان ترجمه وتفسیر و متذکر شدن چندی از احکام نماز و غسل و خمس و … شروع یا تزیین شده اند.
فقط موضوع گفتن آمین در اهل سنت و الحمدلله رب العالمین در اهل تشیع بین حمد و سوره را به ذکر صبر کردن در حد یک نفس بسنده کرده بود که اگر مقدوره توضیح بدین دکتر
پاسخ بسیار مختصر:
نماز جزء عبادات توقبفی است؛ به این معنا که قالب و محتوای آن باید توسط شارع مشخص شود. در نماز به جز ذکر خداوند، نباید کلام دیگری گفته شود، که در غیر این صورت، نماز باطل می شود.
شیعه چون تمام مذهب خود را از دستورات اهل بیت (ع) گرفته است، در این مورد نیز با توجه به دستورات اهل بیت (ع)، عمل می کند. براساس روایاتی که از ایشان به ما رسیده است، گفتن “آمین” بعد از قراءة ” سورۀ حمد”، چون جزء نماز نیست، جایز نمی باشد. امام صادق (ع) می فرماید:« هرگاه در نماز جماعت بودی و امام جماعت حمد را تمام کرد، آمین نگو! بلکه ” الحمد لله رب العالمین” بگو!»[1].
مراجع محترم تقلید نیز، بر اساس این روایات، چنین فتوا داده اند:
“از مبطلات نماز آن است که بعد از خواندن حمد ، “آمین” بگوید، ولی اگر اشتباهاً یا از روی تقیه بگوید، نمازش باطل نمیشود.”
در پایان لازم است عرض کنیم: بر اساس فقه شیعه گفتن “الحمد لله رب العالمین” بعد از سورۀ حمد واجب نیست بلکه مستحب است.اما اکثر اهل سنت گفتن “آمین” را لازم می دانند. بنابراین اهل سنت، باید برای اثبات مدعای خود، دلیل موجهی از قرآن! یا سنت بیاورند.
[1] طوسی، محمد بن الحسن، التهذیب، ج2، ص74.
با سلام و احترام خدمت دکتر بازودار در انجام امر مهمی مانند نماز که انسان در مقابل خداوند تعالی قرار میگیرد و پیامبر اکرم(ص) فرموده اند موقعیت نماز مانند موقعیت سر نسبت به بدن است پس شایسته است برای عمل کردن به آن به طور بی نقص و صحیح اهتمام ورزیم و چه راه و روشی بهتر از طریقت معصومین (ع) که جای هیچ گونه شک و نقصی در آن نیست به نظر من همه ی شیعیان در امر نماز که زیبا ترین و پسندیده ترین مسیر برای ارتباط با خداوند است لازم است تا از شیوه ائمه اطهار پیروی کنند که به راستی نماز آنان با اخلاص بوده مثل این که حضرت امام صادق به هنگام رکوع پشتتشان چنان با زانو و پاهایشان مساوی میشده که اگر قطره آبی بر آن میگذاشتند به هیچ طرفی نمی ریخت پس لازم است از آنان در انجام این فریضه الهی پیروی کنیم تا به بهترین شکل انجام شود
با سلام و احترام خدمت دکتر بازودار در انجام امر مهمی مانند نماز که انسان هنگام انجام آن در برابر خداوند تعالی قرار میگیرد و پیامبر اکرم فرموده اند که موقعیت نماز در دین مانند موقعیت سر نسبت به بدن است پس لازم است در انجام صحیح و بی نقص آن اهتمام ورزیم و چه راه و روشی بهتر از طریقت معصومین(ع) که جای هیچ شک و نقصی در آن نیست به نظر من همه ی شیعیان در امر نماز که زیبا ترین و پسندیده ترین مسیر برای ارتباط با خداوند است لازم است تا از شیوه ائمه اطهار پیروی کنند تا این فریضه الهی را به بهترین شکل ادا کنند
جناب آقای دکتر بازودار سلام علیکم و خسته نباشید
بسیار متن عالی بود درباب آموزش خواندن نماز. این فرضیه ی واجب که دارای یک بعد باطنی می باشد که مربوط به انس و خلوص نمازگزار و همچنین توانایی تمرکز او بر روی اذکار نماز در موقع نماز است و اشتغال کامل ذهن به ارتباط قلبی او با خدای خودش است.
ولی بعد ظاهری یا شکلی نیز دارد. همانطور که خیلی از اعمال و امور دارای آداب و تشریفاتی هستند نماز نیز از این قاعده مستثنا نیست چه بسا برای نماز واجب تر است زیرا باید عبادت و ارتباط با خدا به درستی انجام گیرد. ما همانطور که قانون ماهوی و شکلی داریم مواردی مربوط به نماز هم شکلی و ظاهری و ماهوی می باشند. در این نوشته بیشتر به شکل آداب و طرز به جا آوردن نماز اشاره شده و این رفتار و شیوه صادق آل محمد به عنوان امام معصوم و تذکر او به عماد بن عیسی حاکی از این است که فقط حضور قلب و توجه به نماز کافی نیست بلکه آداب شرایط شکلی مربوط به نماز رعایت شئونات مربوطه بسیار حائز اهمیت است و مسلمانان باید بدان دقت کنن برخلاف شاید عده ای که فقط معتقد به خلوص و دیگر موارد این چنینی هستند. این نوشته این هدف را به دنبال دارد که نمازی خوب اول از همه باید نمازی صحیح باشد و نماز صحیح نمازی است که مورد تاکید ائمه هست یعنی اصولی با رعایت طمانینه علاوه بر این از خود این بزرگوار ما نیز روایات متعدد داریم مبنی بر اینکه فرمودند: دو رکعت نماز با بوی خوش بهتر از هفتاد رکعت نماز بدون بوی خوش هست و پاکی و آراستگی نیز می تواند کیفیت نماز را بالا ببرد و این نیز از جمله موارد شکلی و ظاهری می باشد. باتشکر
بسیار زیبا و اموزنده بود جناب دکتر
سلام باتشکر از اظهار نظر شما.موفق باشید
استاد در خصوص این موضوع که نماز را درست بخوان ایراد از ما نیست ایراد از آموزشی هست که از گذشته، تا الان به ما داده شده من از دبستان تا به الان ندیدم معلمی رو که تمام این جزئیات رو به ما آموزش بده فقط میگفتن راس ساعت تو نمازخونه باشید سریع نماز و برگزار میکردن و تمام و حتی اصلا پرداخته نمیشد و اموزش احکام محدود به یه سری کتابچه میشد که گاهی حتی هزینه اشو خودمون باید پرداخت میکردیم
چون گذارد خشت اول بر زمین معمار کج
گر رساند بر فلک، باشد همان دیوار کج
سلام باتشکر از اظهار نظر البته مجموعه آموزشی دچار اشکال است ولی فکر نمیکنید که خود ماهم با وجود داشتن شبکه رایگان قرآن و معارف اسلامی در صداوسیما و شبکه معارف در رادیو و… فضای مجازی و… کانال های متعدد وجود رایگان پاسخ به مسائل شرعی از طریق تلفن و… موارد دیگر مقصر باشیم!!!!!!!!!!!شما.موفق باشید
بسیار بسیار مقاله و تحقیق بسیار مفیدی به شخصه برای من بود تا بیشتر توجه کنیم/ حتی اینکه امام هم فرموده اند: نمازواجب بهتر از بیست حج مستحبی است.
سلام باتشکر از اظهار نظر شما.موفق باشید.ایکاش با این بینش در طول ترم درکلاسها حضورداشتید!!!!
ضمن عرض سلام وتقدیم احترام خدمت شما استاد معزز ودانشمند.استاد عزیزبیان نظر درمقابل شما زیره به کرمان است چراکه جانب العالی اعلم به این موارد هستین ودانش من دربرابر دریای علم شما قطره بیش نیس.نماز این اخرین پایگاه اتصال انسان حقیر قرن ۲۱ با پروردگار قادر متعال ونماز این جلوه گاه حقیقی عبادت اخلاص ومعنویت تنها دست اویز بشر امروز برای رسیدن به ارامش وامنیت روانی است به راستی که پروردگار قادر متعال هیچ نیازی به رکوع وسجود بندگانش ندارد بلکه این ماهستیم که نیازمند ارتباط با ذات اقدس اوییم که اگر اونباشد ما تنها ترینیم.اهمیت نماز بر هیچ کس پوشیده نیس وانقدر بالاس که مولا علی علیه اسلام میفرماید اگر نماز گذار بداند در هنگام سجده مشمول چه رحمتی میشودهیچگاه سر ازسجود برنخواهد داشت .نماز باید با اخلاص کامل اقامه شود همان اخلاص عظیمی که واسطه ی خروج تیر کمان از پای مولا علی علیه السلام شد.نماز هرچقدر خالصانه تر ارامش روحی انسان بیشتر ای کاش که نماز را برای رضایت ذات حضرت حق بخوانیم ودیگر هیچ.حقیر ترین دانشجوی شما علی روحانی
سلام باتشکر از اظهار نظر شما.موفق باشید
با سلام و احترام خدمت جناب دکتر بازودار
نماز تکلیفی است که از طرف خداوند برای انسان واجب شده و
به عنوان یک مسأله عبادی زمینهساز برای رشد و تعالی انسان در حوزه فردی و اجتماعی از منظر امام صادق(ع) جایگاه والایی دارد. طوری که در حساس ترین مقاطع زندگی شان نسبت به این فریضه غفلت در خود راه نمی دادند.یکی از وظایف منتظران دست یافتن به نماز مقبول است و امام صادق(ع) خود در این زمینه پیشگام بودند. ائمه عصمت و طهارت به ویژه امام صادق(ع) در روایت مطرح میکند که «ما یرفع له الا ما اقبل علیه بقلبه» به اندازهای از نماز انسان بالا برده میشود که اقبال قلب داشته باشد.امام صادق(ع) برای ما این درس را میدهد که نباید هیچ گاه نسبت به نماز سستی به خرج بدهیم، زیرا تجلی تمامی خوبیها در زندگی انسان همین امر اقامه نماز است .امام صادق علیه السلام می فرمایند«إِنَّ شَفَاعَتَنَا لَا تَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاةِ؛ شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد، نمیرسد.»
سلام باتشکر از اظهار نظر شما.البته به این نکته توجه نشده است که چرا باید یکی از اصحاب اجماع ائمه نماز صحیح را بلد نباشد؟مقصود شکل ظاهری نماز است؟!!!!موفق باشید
باسلام و درود خدمت استاد محترم جناب آقای دکتر بازودار.باتشکر از نقل روایت تاثیر گذارتان.دیدگاه شخصی بنده:
روزی دو شتر بزرگ و چاق برای رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هدیه آوردند.حضرت به اصحاب خود فرمود: آیا کسی هست در میان شما که دو رکعت نماز بخواند و در قیام و رکوع و سجود و وضو و خشوع اهتمام به امور دنیا نداشته و در قلب او فکر دنیا نبوده باشد تا من یکی از این دو شتر را به او بدهم؟ کسی جواب نگفت. سه مرتبه این جمله را فرمود. کسی جواب او را ند اد مگر علی بن ابیطالب (علیه السلام) برخاست و عرض کرد یا رسول الله من میخوانم و از اول نماز تا آخر چیزی از دنیا به خاطرم راه نداده فکر دنیا را نمیکنم.
رسول خدا: بخوان. علی نماز را خوانده و تمام کرد. جبرئیل نازل شد و عرض کرد یا رسول الله یکی از دو شتر را به علی بده. رسول خدا: من با علی شرط کرده بودم چیزی از دنیا به قلبش راه ندهد ولی علی در سلام نماز به خاطرش آورد من کدام یکی را بگیرم بزرگش را یا چاقش را. جبرئیل: یا محمد خداوند میفرماید که علی فکر میکرد بزرگ را بگیرم یا چاقرا گرفته قربانی کنم و در راه خدا صدقه بدهم و این فکر علی در سلام نماز برای خدا بود، نه برای دنیا. رسول خدا یک شتر از آن دو شتر را به علی (علیه السلام) داد.کسانی که نماز آنها را لعن میکند
خداوند در آیه ۲۸۳ سوره مبارکه بقره به اهمیت نماز اشاره کرده و آدابی که سبب حفظ شدن آن برای انسان میشود را برشمرده است.
خداوند در آیه 283 سوره مبارکه بقره با اشاره به اهمیت نماز و توجه به آن موضوعاتی چون؛ آشنایى با اسرار نماز، انجام به موقع آن، صحیح بجا آوردن، فراگرفتن احکام و آداب، حفظ مراکز عبادت و تمرکز فکر به هنگام نماز را شرایط حفظ آن برای انسان دانست.
سلام.باتشکر مطالب ارائه شده بسیار مفید بود.فقط ایکاش سند روایت نقل شده راهم می نوشتید.البته دراین مقاله تاسف برانگیز بحث معنویت و حضور دل مطرح نیست بلکه همین صحت شکل ظاهری نماز مطرح است
سلام و عرض ادب خدمت آقای دکتر
به درستی که صحیح خواندن و خلوص نماز واجب است
حدیثی دیگر از امام صادق علیه السلام
مَنْ اَحَبَّ اَنْ يَعْلَمَ اَقُبِلَتْ صَلاتُهُ اَمْ لَمْ تُقْبَلْ، فَلْيَنْظُرْ هَلْ مَنَعَتْهُ صَلاتُهُ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ؟ فَبِقَدْرِ ما مَنَعَتْهُ قُبِلَتْ مِنْهُ.(27)
كسى كه دوست دارد بداند نمازش قبول شده يا نه؟ بايد ببيند آيا نمازش او را از زشتى ها و ناپاكى ها دور كرده است يا خير؟ به همان اندازه كه دور كرده، قبول شده است.
نماز بهترین کارها نزد خداوند و آخرین وصیتهای پیامبران الهی است
سلام باتشکر ازدیدگاه شما
با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت دکتر بازودار نماز در دین مبین اسلام از اهمیت والایی برخوردار میباشد به طوری که اگر یکی از نماز های انسان مورد قبول حق تعالی قرار بگیرد جایگاه انسان در بهشت است اما نماز فقط به اعمال در هنگام نماز محدود نمی شود طریقه ی خواندن و طریقه ی انجام آن مهم است اما گاهی اعمال انسان در مواقع دیگر موجب میشود که عبادات وی مورد قبول واقع نشود و چه بسا بهتر آن است که انسان نه تنها در هنگام نماز بلکه در کلیه اوقات از دستورات دین مبین اسلام، شرع و همجنین اخلاق حسنه را در کلیه اعمال خویش به جای آورد
سلام علیکم مطالب بسیار آموزنده و زیبا بود
سلام و عرض ادب
خواندن نماز ک از فریضه عبادی یومیه مومن مسلمان است بایستی هر چه صحیح تر ادا و خوانده شود
جدای از اینک انجام هر چه با کیفیت تر اعمال در پذیرش درگاه حق موثر است اثار فیزیکی هم دارد ک امام شیعیان ان را به خوبی و وضوح نشان دادند که در متن مقاله با توضیح کامل اورده شده است و در تاریخ و کتب قابل رجوع ملسمین ثبت شد
جالبی مطلب در این است ک امروزه در اروپا به صرف حرکات و اعمال نماز توجه خاص شده و از ان ب عنوان ورزش کامل نام می برند اما به نام خودشان ! حال انکه برای مسلمین این امر ۱۴ قرن پیش واجب شده است!!
دیدگاه از رضا یوسفی
جناب آقای دکتر بازودار استاد خوبم عرض سلام و خسته نباشید
بسیار مطلب جالب و آموزنده ای در ارتباط با نماز برای بنده بود و باعث شد که از این پس هنگام خواندن نماز روی تک تک حرکات ظاهری نمازم دقت لازم را داشته باشم تا نمازی صحیح و با کیفیت را ادا کنم.
امام رضا علیه السلام در رابطه با نماز میفرمایند : به درستی نماز نیکوترین صورتی است که خدا آن را خلق کرد (جامع احادیث الشیعه / ج4/ص50)
سلام علیکم
مطلب بسیار آموزنده و نشانه اهمیت صحیح خواندن نماز است
و نماز علاوه بر بعد ظاهری داری بعد معنوی هم هست
و در تکمیل شخصیت والای انسان موثر است و اینکه رعایت آداب نماز و صحیح خواندن آن در درست شدن سایر امور زندگی دنیای و اخروی انسان موثر است
بیهوده نیست که امام حسین ع نماز ظهر عاشورا را در آن شرایط و موقعیت برگزار کردند و خواستند که به جهانیان بیاموزند هیچ چیز به اندازه نماز مهم نیست
و علما و دانشمندان مسلمان رمز موفقیت زندگیشان و کسب مدارج بالا را همین نماز اول وقت با توجه میدانند
و هم چنین در کتاب رساله حقوق امام سجاد حق نماز آمده است و در حلیه المتقین روش بهتز و صحیح تر و با طهارت ظاهری و باطنی را مورد توجه قرار داده اند و ذکر کرده اند
نماز را اگر سر وقت و با دفت بخوانیم برگترین فایده آن ارامش است و نماز سر وفت باعث منظم شدن زندگی انسان میشود
نماز با توجه انسان را از زشتی ها پاس میدارد
و اگر واقعا با حضور قلب و توجه باشد ثمره آن اندیشیدن است که خودش بزرگترین عبادت هاست …
نماز همچنین باعث خوش خلقی انسان میشود
نماز باعث میشود تا خمس و زکات را بپردازیم تا با لبلس پاکی که از مالی درست و خمس داده شده است نماز بخوانیم
در این زمینه کتاب چگونه یک نماز خوب بخوانیم استاد پناهیان حرف های قشنگی برای گفتن و دقت و برسی دارد
و همچنین سخنرانی های حجت الاسلام قرائتی بسیار کار گشایت و همچنین در زمینه تفسیر قرآنشان
و میگویند هر موقع خواستی با خدا حرف بزنی نماز بخوان
و خر موقع خواستی او با تو سخن گوید قران بخوان
بسیار زیباست قنوت و سجود از همه زیبا تر و چه بهتر که همه را با کیفیت و توجه انجام دهیم
التماس دعا
یاعلی مدد
با سلام
احادیث زیادی در مورد فضیلت های نماز صحیح نقل شده است از جمله اهمیت و فضیلت های نماز در کلام امام علی (ع)
حضرت میفرمایند:
شما را به نماز و مراقبت از آن سفارش می کنم، زیرا نماز برترین عمل و ستون و اساس دین شما است.
وقتی که بنده ای سجده می کند، ابلیس فریاد می زند: وای برمن! او اطاعت کرد، ولی من معصیت کردم، او سجده کرد و من از این عمل سرباز زدم.
گناهی که پس از آن مهلت یافتم تا دو رکعت نماز گزارم و از خدا اصلاح آن گناه را بخواهم، مرا اندوهگین نکرد.
نماز ستون دین است و اولین عمل انسان است که خدا بدان نظر می کند، اگر صحیح بود، به سایر اعمال نیز نظر می فرماید و اگر صحیح نباشد در هیچ عمل دیگر نمی نگرد و کسی که تارک نماز باشد بهره ای از اسلام ندارد.
باسلام و تسلیت ایام خدمت استاد ارجمند
این روشن است که گاهی فردی کتابی را میخواند و میداند و در عمل از آن بهره نمیگیرد و خود ما هم بسیاری از روایات را شنیده ایم و میدانیم ولی در عمل از آن استفاده نمیکنیم.
این داستان شامل چند نکته است که امام خواسته:
1_به حماد این را بفهماند باید از آنچه که خوانده بهره بگیرد و در نماز خویش اداب و شرایط آن را به کار ببرد.
2_حماد را در عمل بیازماید و روی همین اصل به حماد فرمود به پا خیز و نماز بگذار، بنابر این حماد کتاب حریز میدانسته و با آداب نماز آشنا بوده ولی در عمل نمازی ناقص به جای آورده و امام به او نگفتند با آداب نماز آشنا نیستی بلکه فرمودند (نماز خوبی نخواندی و چقدر زشت است که هفتاد سال از سن او بگذردو یک نماز با آداب و شرایط نخواند)
درسته که در حدیث انواع خوب نماز را به نمایش گذاشته اما باز هم این حداقل های نماز است و نکته این که حماد ابن عیس خودش فقیه بوده که امام از ایشان ایراد گرفتند و حماد چقدر تیز بینانه اعمال و حرکات را ثبت و ضبط کرده است.
و نکته بعدی این که امام صادق در نماز به اتصال و عدم اتصال بخش های مختلف بدن در نماز دقت فراوانی داشته اند و به عنوان مثال از رکوع که بلند میشدند مدتی صبر میکردند و بعد به سجده بعدی میرفتند و آن حضرت بر ران راست مینشستند و اگر از دکتر های ارتوپد هم بپرسید میگویند اگر ستون فقرات کج است با نشستن بروی ران راست کجی ستون فقرات درمان میشود و باعث میشود آناتومی بدن کج نشود و نکته دیگر گذاشتن هفت نقطه بدن بر روی زمین است که امام تاکید کردند.
گذاشتن بینی بروی زمین را مستحب دانستند چون باعث تواضع میشود به همین دلیل خیلی از علما بر زیر بینی خود مهر میگذارند تا کاملا به خاک مالیده شود و امام صادق هر موقع سجده میکردند و زمانی که ایستاده بودند هیچ یک از اندام های خود را بر روی دیگری نگذاشتند که اهل سنت خلاف ان را انجام میدهند و نشان دهنده تفاوت نماز شعیان و اهل سنت است و استناد آن نماز امام صادق است در حالتی که اهل سنت دست های خود را بروی هم میگذارند.
علم الایمان الصلاه
سلام و عرض ادب
اینطور که استنباط میشود منظور مولا از نماز دو رکعتی رسیدن منحصر به فرد تر به پیشگاه خالق احدیت خداوند تبارک و تعالی از راه رهاندن نیت نفسانی به نیت الهی میباشد(منظور از دیدگاه مزبور )جنبه باطنی است.
با سلام و صلوات برمحمد و آل محمد ص و با درود به روان پاک بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
به دو صورت اقامه میشود ظاهری و باطنی
ظاهری به صورت اقامه حمد و سوره و رکوع و سجود
باطنی ارتباط ی قلبی است
در اصل هم ظاهر نماز و هم باطن نماز مهم است
پاک و طیب بودن در نماز و حضور قلب داشتن آرامش درونی انسان را افزایش میدهد
باسلام و عرض ادب و احترام محضر استاد ارجمند وارزوی قبولی طاعات انشالله…نمازی که حضرت انتظار داشتند قطعا باید همراه با آرامش وطمأنینه وحضورقلبی میبوده است و در نهایت آرامش بدن وادای کامل احکام نماز میبوده است و از آنجایی که حالت روحانی و معنوی انسان در نماز خواندن انسان تجلی میکند ؛از همین رو است که خود حضرت نمازی در برابرجناب حماد میخوانند.وحتی خود حضرت در حدیث دیگری دو رکعت نماز صبح را بااتر از آنچه در دنیا است که اگر طلا شود و به انسان دهند افضل تر میدانند…باتشکر از مطالب ارزشمند حضرتعالی…باتقدیم احترام
با سلام و عرض ادب خدمت جناب دکتر بازودار
از آیات قرآن می توان به این نتیجه رسید که صحیح خواندن نماز یک تکلیف الهی بوده و می توان از آن به بهترین و مؤثرترین عامل خوش بختی و عاقبت به خیری انسان و بهترین و محبوب ترین عمل نزد خداوند متعال نام برد
باتشکر از مطالب آموزنده و بسیار مفید
با سلام و احترام.
در رابطه با موضوع نماز، ۴ نکته برداشت و با آموخته از مکتب امام صادق(ع) تکمیل می شود:
۱- آداب مکان و پوشش که شرط لازم برای اجابت است؛
مکان نمازگزار پاک بوده و غصبی نباشد…
پوشش از راه حرام نبوده، آلوده نباشد و آراسته باشد….
۲- آداب قیام و رکوع و سجود و تشهد در محضر پروردگار، که دانستن و رعایت آن واجب است ولی در همه حال شرط اجابت نیست. مثلا برای بیماری که شرایط قیام ندارد یا برای معلولین. برای مسافرانی که امکان توقف وسیله نیست و یا در نمازهای مستحبی
۳_ خضوع، خشوع، تمرکز و اخلاص نمازگزار است.
این نکته بسیار مهم بوده و اساسا کیفیت نماز، متاثر از آنست. خضوع و تمرکز، بر آداب جسمانی نماز و نحوه بیان اذکار و …، موثر است.
۴- انجام نماز، موجب خطر جانی نباشد.
بسیار مطلب جالب و آموزنده ای بود جناب دکتر بازودار
مطلب آموزنده و پر ثمر بود. با توجه به مطالب ذکر شده در مقاله شما و احادیث و روایات مختلف و با توجه به اهمیت نماز(اهمیت آن به اندازه ایست که از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است «الصلوة عمود الدین ان قبلت قبل ما سواها و ان ردت رد ما سواها.» نماز ستون دین است، اگر کسی نمازش را در آن دنیا قبول کنند، دیگر اعمال هم پذیرفته میشود و اگر نماز قبول نشود، دیگر اعمال نیز پذیرفته نمیشود.) لازم است که نماز را با ارامش بخوانیم و ارکان آن را به درستی به جا بیاوریم که این موضوع یک تکلیف الهی است.
سلام خدمت جناب دکتر عزیز.بسیار مقاله آموزنده ای بود و باز هم ارزش نماز واجب برای بنده مشخص شد و ممنون از شما که مقاله هایی را تنظیم میکنین که درد امروز جامعه هست
بسیار مقاله آموزنده و پرمحتوایی بود ممنون از زحمات شما استاد بزرگوار.
سلام خدمت استاد بزرگوار مطلب آموزنده ای بود ازین نظر که هم ترتیب نماز و هم اینکه ارزش نماز برای بنده بیشتر از پیش شد.
سلام و تشکر بابت این مقاله. قطعا خواندن صحیح نماز یکی از تکالیف الهی است و از طرفی نماز یکی از بهترین راه ها برای خوبشختی و عاقبت به خیر شدن انسان هست و چقدر خوب است که انسان روش خواندن صحیح این تکلیف واجب رو از امام خودش فرا بگیره.با تشکر
با سلام خدمت دکتر بازودار و ممنون بخاطر این مطالب و اطلاعات عالی که به اشتراک میذارید
با یک نگا ریز و کوچک ب دیگر ادیان میتوان دید ک در هر دین و اعتقادی پرستیدن معبود ان وجود دارد ک طریقه ی خواسی دارد و کیفیت ان مهم است
نماز یکی از راه های ارتباطی با خداست و چقد مطلوب است ک اگر با اندکی وقت گذاشتن و دقت در ان نماز را ب بهترین شکل ممکن بخوانیم ک این امر علاوه بر تاثیر در روح و روان خود باعث با ارزش تر شدن اعتقادات خود شویم
با سلام خدمت شما اقای دکتر بازودار و تشکر بابت مطالب مفیدتون
نماز برای پرستش خدا و راز نیاز با اوست که در آن جنبعه های ارزنده و آمرزنده خاصی در نظر گرفته شده و به همین جهت شکل مخصوصی به خود گرفته است. نماز نماد توحید و یکتا پرستی است و سرود فضیلت و پاکی است که باید فکر و روح مارا در برابر عومل شرک زا و منحرف کننده که در زنذگی روز مره با آنها سرو کار داریم پاک و یکتا پرست نگهدارد.
با عرض سلام و ادب خدمت شما استاد بزرگوار ، خواندن مقالات شما برای دانشجویانی چون من همانند باز شدن مسیری جدید از بصیرت است ، چرا که نحوه نگارش شما بسیار شیوا و جامع است و در میان سیل زیادی از متون فقهی دشوار ، باعث علاقه مندی ما جوانان به خواندن و پیگیری مطالب شده است .
با عرض سلام و ادب مطلب را خواندم و یاد این صحبت در کلاس راهنمایی خود افتادم که در دبستان هم شنیده بودم :
که ما علاوه بر نماز و صحیح خواندن آن باید به نحوه وضو خود هم دقت کنیم و صحیح وضو بگیریم :
چگونه وضو بگیریم
پیش از وضو، دستها را تا مچ می شوییم، ولی این شستن، جزو اعمال وضو نمی باشد.پیش از هر چیز نیت می کنیم، یعنی با قصد انجام وضو و برای اطاعت از دستور خداوند عالم، وضو را آغازمی کنیم
به نیت وضو صورت را از بالا به پایین – از جایی که موی سر روییده تا چانه – می شوییم.
پس از شستن صورت، دست راست را از آرنج تا نوک انگشتان، از بالا به پایین، می شوییم.
بعد از شستن دست راست، دست چپ را مانند دست راست می شوییم.
بعد از شستن صورت و دست ها با رطوبتی که بر دست مانده، جلوی سر را مسح می کنیم؛ (یعنی دست را بر سرگذاشته و کمی به طرف پیشانی می کشیم)
پس از مسح سر، پای راست را از نوک انگشت تا آخر روی پا (مفصل) مسح می کنیم.
و در پایان پای چپ را مانند پای راست مسح می کنیم و با این عمل وضو تمام می شود.
در خواندن نماز صحیح باید این نکات را رعایت کنیم :
در سجده نماز، باید پیشانی را روی خاک یا سنگ یا چیزهای دیگری از زمین بگذاریم.
سجده بر چیزهایی که از زمین می روید و برای خوراک و پوشاک انسان مصرف نمی شود نیز صحیح است.
انسان باید نماز را یاد بگیرد که غلط نخواند و کسی که اصلا نمی تواند صحیح آن را یاد بگیرد، باید هر طور که می تواند بخواند و بهتر آن است که نماز را به جماعت بجا آورد.
پسرها و مردان باید نماز صبح و مغرب و عشا، حمد و سوره را (در رکعت اول و دوم) بلند بخوانند ولی دخترها وبانوان، اگر نا محرم صدای آنان را نشنوند می توانند بلند بخوانند و در نماز ظهر عصر همه باید حمد وسوره را آهسته بخوانند.
مهر نماز که بیشتر در بین ما معمول است، در حقیقت قطعه خاک پاکیزه ای است که نمازگزار همراه خود دارد تا برای سجده، پیشانی را روی آن بگذارد.
پیامبر خدا (ص) فرمود: “کسی که قنوت نمازش طولانی تر باشد، حسابرسی او در روز قیامت راحت تر است”.
یک موضوع جالب که شاید کمتر فردی به آن اشاره کند این است که : در این مبحث ما دیدیم که امام خودشان برای این مرد وقت گذاشته و به او آموزش داده اند ، چه خوب میشود اگر که ما خمس و زمان علم خود را پرداخت کرده و علومی که داریم به همنوع خود آموزش دهیم تا هم خودمان ثواب کنیم و هم باعث شویم کیفیت کار انجام شده به وسیله فرد مقابل بالا برود ، اگر همه ما این چنین دیدی داشته باشیم چقدر دنیا زیباتر خواهد شد و چقدر همدلی و همبستگی بین مسلمین افزایش می یابد ، هم در نماز و احکام و هم در همه رفتار های روزانه که باعث استحکام دین میشود