پرسش
❔تمهیدات مسئولین با نرده کشی برای قرنطینه کردن اطراف مزار معصومه در قم…
مگر اینها شفا نمیدادند؟
مگر اینها عامل معجزات در قرن 21نبودند؟ حال چه شده که کاری میکنید مردم به مزارش دست نزنند تا کرونا نگیرند؟؟؟
پاسخ:
❕در این که امامان گرامی ما دارای قدرت خارق العاده در عالم هستند و می توانند چه در حال حیات و چه بعد از ممات ، در عالم تکوین تصرفاتی بکنند ، شکی در آن نیست چنان که امام #باقر علیه السلام فرمود:
«اسم اعظم خدا دارای هفتاد و سه حرف است .نزد آصف بن برخیا وصی سلیمان تنها یک حرف بود که توانست تخت بلقیس را در یک چشم به هم زدن از فاصله دور حاضر کند و نزد ما اهل بیت هفتاد و دو حرف از آن حروف است ( وقدرت ما بی شک قابل مقایسه با آصف نیست) و یک حرف را خداوند به ما تعلیم نداده است و اختصاص به خودش دارد»
?بحار الانوار ج۲۷ ص۲۵
?همینطور توسل به امامزادگانی چون فاطمه معصومه سلام الله علیها و زیارت مدفن ایشان ، به خاطر مقام والایشان ، مورد تاکید و توصیه است ، چنان که امام جواد علیه السلام فرمود ؛
« هر کس #قبر عمه ام را در قم زیارت کند ، بهشت بر او واجب است »
?وسائل الشیعه ج ۱۴ ص ۵۷۶
❔حال اشکال کننده می گوید اگر امامان و امامزادگان شما چون فاطمه معصومه سلام الله علیهم ، دارای قدرت تکوینی اند و می توانند شما را شفا دهند ، چرا سعی در محدود سازی زیارت آنان به خاطر شیوع بیماری کرونا دارید ❗️چرا زیارت آنان را آزاد نمی گذارید تا مردم به آنان توسل کنند و آنان بیماری کرونا را شفاء دهند ❕
?اینان توجه ندارند که زمانی توسل کردن به اهل بیت و دعا و تضرع برای رفع مشکل تاثیر گذار است که انسان سعی و تلاش خود را برای رفع مشکل بکند و از خداوند و اهل بیت بخواهد سعی و تلاشش #موثر واقع شود و در آنجا که رفع مشکل از قدرت او خارج است ، آنان یاریش کنند .
?علی علیه السلام فرمود ؛
«دعا کننده بدون عمل و تلاش مانند تیر انداز بدون « #زه» است»
?نهج البلاغه حکمت337
?از آنجایی که زه #عامل حرکت و وسیله پیش راندن تیر به سوی هدف است روشن می شود که تلاش و کوشش نیز جزو #شرایط اساسی برای استجابت دعا است .
?امام #صادق علیه السلام فرمود:
«چهار دسته هستند که دعای آنان #مستجاب نمی شود که یکی از آنان کسی است که در خانه اش نشسته است و دنبال تلاش و کوشش نمی رود و دعا می کند خدایا به من روزی بده»
?بحار الانوار ج۱۰۰ ص۱۲
?در روایت دیگر آمده است که عمر بن یزید می گوید به امام #صادق گفتم:
«مردی می گوید در منزل می نشینم و نماز و روزه وعبادت خداوند را انجام داده و رزقم به من می رسد.
?امام فرمود:« این فرد از جمله کسانی است که دعایش مستجاب #نمی شود»
?الکافی ج۵ ص۷۷
?علامه بزرگوار مجلسی و محدث بزرگوار شیخ حر عاملی روایات متعدد دیگری نیز در همین مضمون نقل می کند که شرط لازم و حتمی در #استجابت دعا و توسل ، سعی و تلاش و کوشش می باشد و بدون آن دعا و درخواست فرد مستجاب نمیشود.
?بحار الانوار ج۹۰ ص۳۵۴ باب۲۲ _ وسائل الشیعه ج۷ص۱۲۳ باب۵۰
?بنابراین روشن می شود که مفهوم دعا و توسل این است که ما حد اکثر تلاش خود را برای رسیدن به مقاصد #صحیح انجام دهیم و آنجا که توانایی نداریم دعا و توسل کنیم که خدایا و یا اهل بیت ، حل بقیه مشکل با شما باشد و شما سعی مرا موثر واقع کنید .
❕در موضوع کرونا هم ما موظفیم ، نهایت تلاش خود را جهت مقابله با آن انجام دهیم و حتی اگر نیاز باشد ، زیارت اماکن مقدسه را محدود کنیم تا بیماری شیوع پیدا نکند و آنجا که قدرت کنترل نداریم ، به درگاه خداوند و با توسل به اهل بیت و فاطمه معصومه علیهم السلام ، دعا و تضرع کنیم تا یاری خداوند نصیب ما شود .
?از سوی دیگر ، اراده خداوند در دنیا بر این تعلق گرفته است که در این عالم همه چیز به طور #طبیعی خود پیش برود و وقتی علت های #مادی یک پدیده حاصل شد معلول آن نیز محقق شود تا اسباب رشد و ترقی و امتحان و ابتلاء در دنیا #مختل نشود .
?امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« خدا خواسته است که همه کارها از طریق #اسباب آن جاری باشد»
?الکافی ج۱ص۳۵۷
?این که مثلا ازدحام جمعیت در حرم فاطمه معصومه سلام الله علیها و بوسه زدن ها بر ضریح ایشان ، موجب شیوع بیشتر بیماری کرونا شود ، منافاتی با تقدس و توسل به ایشان ندارد چرا که این نوع شیوع بیماری مثلا ، طبق قوانین حاکم بر جهان است که یکی از این #قوانین تاثیر گذاری علت ها و محقق شدن معلول هاست، و گفتیم اراده خداوند بر این تعلق گرفته است که در دنیا امور از طریق اسباب #طبیعی خود جریان یابد .
❕وقتی اراده خداوندی چنین بوده است ، امامان ، و امامزادگان نمی توانند اراده ای بر خلاف اراده خداوندی داشته باشند چنان که امام #کاظم علیه السلام فرمود ؛
«خداوند قلوب امامان را محل اراده خودش قرار داده است ، زمانی که خداوند چیزی را بخواهد و اراده کند ، امامان هم آن را انجام می دهند و آنها بدون #اذن الهی
کاری نمی کنند »
?بحار الانوار ج۵ ص۱۱۴
?بنابراین ، این که ما قصد داشته باشیم ، زیارت اماکن مقدسه را محدود کنیم تا شیوع بیماری کرونا را کنترل کنیم ، امری است که خود خداوند و اهل بیت علیهم السلام بر طبق آن توصیه کرده اند ، یعنی عمل کردن به حسب اسباب طبیعی ، و تلاش و کوشش کردن برای رسیدن به خواسته و هدف ، آنجایی هم که از توانایی ما خارج است ، دعا و توسل می کنیم تا خدا و اهل بیت علیهم السلام ناتوانی های ما را جبران کنند و در رسیدن به هدف موفق شویم .
❕عمل کردن به حسب اسباب طبیعی به قدری مهم است که به ما اجازه داده اند برای آنکه گرفتاری بیماری مسری نشویم ، از مکان شیوع آن بیماری ، هجرت کنیم ، مگر آنکه ضرورتی برای ماندن باشد چنان که در نقلی آمده است که راوی می گوید ؛
« برخى از دوستان ما درباره حكم فرار از طاعون از امام كاظم علیه السلام پرسيدند كه آيا اگر در شهر يا روستا يا خانه اى طاعون بيايد، مى توان از آنجا به جاى ديگر رفت؟ فرمود: آرى. گفتم: از رسول خدا حديث داريم كه فرمود: «فرار از طاعون مانند فرار از [ميدان] جنگ است.» امام علیه السلام پاسخ داد ؛
« پيامبر خدا اين را درباره گروهى فرمود كه در مرزها، در برابر دشمن بودند و طاعون در ميانشان افتاد و مواضع و سنگرهايشان را خالى گذاشتند و فرار كردند. پس ايشان اين را در باره آنان فرمود. »
?معانى الأخبار، ص ۱۵۳
?بنابراین محدود سازی زیارت اماکن مقدسه ، هیچ منافاتی با توسل به آن بزرگواران ندارد ، زیرا هم محدود سازی به حسب توصیه خودشان است و هم توسل و تضرع به درگاهشان برای جبران ناتوانی ها .
وبه نستعین
باسلام و تحیت حضور عالم فقهی جناب دکتر بازودار
ضمن موافقت نظر با محتوای غنی و مدلل بودن استدلالات معنونه، معروض میدارد حسب فرمایش حضرت ختمی مرتبت(ص) به مرد اعرابی در بیابان ؛ اینکه در توکل به خدا برای حفظ اشترش نگران بود””نخست پای اشتر بند، پس توکل کن””
لذا ما موظف به وظایفی هستیم، نه مکلف به نتایج!
نتیجه را حضرت حق متعال خواهد داد،
علی ما نقل، انسانها متعهد به وسیله اند، نه نتیجه!
هکذا در مانحن فیه، که مقابله با ویروس منحوس کروناست، ما متعهد به وسیله ایم، به دیگر سخن اینکه ما متعهد و مکلف به رعایت نکات بهداشتی و طبی هستیم، نتیجه با خالق متعال است.
مگر نه اینکه در سده ها و دهه های قبل بیماریهای واگیر از جمله تراخم و طاعون و وبا و سیفلیس موجباب محنت ایرانیان و جهانیان را فراهم آورده بوده؟؟
پس آیا باید در آن اوان هم منکر دین و قدسیات و اذن ائمه اطهار(علیهم الصلاة والسلام) باشیم؟؟!
به ضرس قاطع اینطور نیست پس باید نخست در رفتار خود کنکاش و مکاشفه داشته باشیم.
ویروس کرونا:خداوند درقران کریم می فرمایدعسی ان تکر هرا شیئا و هو خیرلکم یعنی چه بسا اتفاقی که تو از ان ناراحتی ولی خیرو صلاح تو در ان است اگر به ویروس کرونا از زوایای مختلف نگاه کنیم می فهمیم در کنار گرفتاری هائی که برای ما بوجود اوردبرکاتی هم داشت و اگراین گونه به همه مشکلات نگاه کنیم نه تنها در مشکلات اذیت نمی شویم بلکه مشکلات تبدیل به شکلات و شیرین می شود و باور می کنیم که به راحتی می توان بحران ها را درزندگی تبدیل به فرصت کرد
سلام خدمت استاد گرامی جناب دکتر بازودار
چرا خدا جلوی کرونا را نمیگیرد؟
اگر همه امور بر اساس نظام علیت در جهان انجام میشود، چطور ممکن است که خداوند و جانشینان خدا، پیامبران و معصومین بتوانند در عالم دخالت کنند! مثلاً دعاهای ما را برآورده کنند یا در این اوضاعی که کرونا آمده، کرونا را نابود کنند یا یک مریضی را شفا دهند؟
اصل نظام علیت یک امر قطعی است؛ یعنی هر پدیدهای نیاز به علت دارد. اینکه هر چیزی که در جهان حادث میشود، علتی دارد و تصادف، بخت و اتفاق درست نیست. این مقدار مورد قبول همه است و در جهان اسلام لااقل کسی منکر این بحث نیست. البته در بحثهای دیگری علیت مورد اختلاف است. از جمله مباحث، بحث علیت طبیعی است که در سوزاندن آتش، آیا آتش میتواند نسوزاند یا اصلاً آتش میسوزاند یا خدا میسوزاند؟ و اگر آتش میسوزاند، آیا میشود خدا کاری کند که آتش نسوزاند؟ یا اصلاً نمیشود؟
طبق بیانات شماوهمانطورسخنی ازامام کاظم.کروناهم به مانندطاعون است امانبایدازمعرکه فرارکرد.کرونابه مایاددادکه بهداشت فردی رارعایت کرده ودرکنارهم بادعاوتوسل این ویروس رونابودکنیم.طبق قاعده لاضرریه نفرمیاداماکن متبرکه روبوس میکنه واون شخص شایدناقل باشه پس داره یه ضرردیگه به هم نوع خودش میرسونه واین جایزنیست.چرااین ویروس نابودبشه حتی یک نفردراون کشوردیگه نداشته باشه ویروس رو اصن بره ۲۰ تابوس بکنه مشکلی نیست.کرونا یه امتحانه که مردم رومیخواداگاه تربکنه.خیلی چیزارویادبگیرن مردم.انشالله نابودمیشه بامدد ویاری مردم.
جناب آقای دکتر بازودار سلام علیکم
همانطور که در متن به خوبی اشاره شد در این جهان معلول از علت و اسباب مادی از جنس همین دنیا پدید می آیند یعنی تا تلاشی نباشد دعایی مستجاب نمیشود و توسلی کارگرنمی افتد و خداوند نیز چنین نظمی را بر جهان حاکم کرده و خارج از نظمش عمل نمیشود مگر به اراده ی خودش که باز نیز حکمتی دارد. جلوگیری از تجمع و رعایت دستورالعمل های لازم از دستورات دین است یعنی در قرآن به عقل و فکر و اندیشه و ژرف اندیشی بسیار اشاره شده و هم از زبان اهل بیت عصمت و طهارت لذا عقل و تفکر حکم میکند اسباب و تمهیدی بیندیشیم متناسب با خطر و همانطور که زیارت حرم اهل بیت و امامزادگان توصیه و تاکید موکد شده در همین دین قاعده لاضرر هم گفته شده و ائمه هیچوقت خواستار ضرر نبوده اند و اتفاقا این کار متناسب با شیوه ی رفتار این بزرگواران است.در دو باب معاملات و عبادات ما نهادوتاسیسی داریم که در معاملات بیشتر به قصد و در عبادات بیشتر به آن نیت می گویند یعنی عمل ما نشات گرفته از این است. حال اهل بیت از ظرف زمان و مکان خارج هستند چرا که توسل به آنها در هزاران کیلومتر فاصله با حرمشان موجب شفا میشود پس رعیت بهداشت با توسل به آنها منافات ندارد و طبق قاعده ی اذا زال المانع عادالممنوع میتوان پس از رفع خطر به حالت سابق بازگشت
سلام و احترام خدمت شما
با مطلب کاملا موافق هستم
با توجه به اینکه ویروس کرونا واگیردارد و برای یک نفر ممکن است بدون علامت باشد و در یک فرد دیگر منجر به فوت آن شود، به نظر می رسد استفاده از ماسک و دستکش شرعا واجب است و عدم رعایت موارد بهداشتی حق الناس می باشد. مطابق با قاعده لاضرر هم به نظر میرسد ضرر رساندن به افراد جامعه و خود شخص صحیح نیست.
علاوه بر این عدم رعایت موارد بهداشتی باعث ضعف و خستگی کادر درمانی کشور می شود که این خود باعث کاهش قدرت مبارزه با ویروس کرونا شده و در زمانی که دشمنان با تحریم ها و فشار های اقتصادی محدودیت های فراوانی برای کشور ایجاد کرده اند، عدم رعایت نکات بهداشتی باعث غیر قابل کنترل بودن خواهد شد و نقشه دشمنان برای کاهش قدرت کشور و ناکارآمد جلوه دادن می شود که این امر صحیح نیست.
قاعده وجوب دفع ضرر محتمل یکی از قواعد عقلی است که به موجب آن هرگاه انسان ،احتمال ضرر در چیزی بدهد و یا عملی را موجب ضرر بداند به حکم عقل باید از آن اجتناب کند تا از وقوع در ضرر و زیان احتمالی ایمن گردد.
با احترام
سلام باتشکر از اظهار نظر شما.موفق باشید.مطالب شما فقهی حقوقی بود شاید شایسته تر بود درخصوص خودشبهه هم اشاره ی میکردید.
جناب استاد بازودار سلام علیکم
ضمن تشکر از دیدگاه جامع شما از ویروس کرونا و وضعیت فعلی جامعه از دیدگاه بنده این ویروس جواب محکمی بود از طرف طبیعت خداوند ک توسط ما انسان دائما در حال تخریب و از بین بردن است زمین و طبیعت در این نقطه دارد خود را باز سازی میکند و جوابی بود برای انسان هایی ک دائما جنگل.مزارع.دریاها را برای سود خودشان از بین میبرند یا از ان استفاده بیش از حد و غیر معقول می کنند و از طرفی خداوند متعال برای امتحان انسان ها این ویروس را نازل کرده است چرا ک محرض ترین نشان این امتحان عدم هم دلی و عدم اتحاد جامعه اسلامی و مردمانش است امروزه ما در جامعه چ از ابتدای شیوع این بیماری چ الان شاهد گران شدن و نایاب شدن لوازم ساده ای مانند ماسک و دستکش و مواد ضد عفونی بودیم آیا اشخاصی ک این گونه اقلام را احتکار میکنند مسلمان نیستند؟یا عضو این جامعه نیستند؟زمانی ک دل رحمی و دل سوزوندن برای یک همنوع وجود نداشته باشد چنین مشکلاتی بوجود خواهد آمد چرا ک آیه های ۱۵۵تا۱۵۷سوره مبارکه بقره بخوبی برای ما روشن میسازد ک خداوند با اسباب مختلفی بندگانش را امتحان و مورد آزمایش قرار می دهد در این بین کسانی ک با صبر و برد باری کنند و عاقبت خویش را ب دست خداوند متعال بسپارند مورد لطف و عنایت خداوند قرار خواهند گرفت و از طرفی دیگر این گناه ها و اعمال زشت و ناپسند ما انسان ها در نازل شدن این بلایا بی تاثیر نیست دیگر کمتر دیده میشود در خانه و خانواده ای کسی نماز بخواند و دلش و اعمالش با خداوند متعال هم راستا باشد این غافل شدن ما انسان ها بی تاثیر نیست در روایتی ک از امام رضا(ع)نقل شده است بلاهای جدید و ناشناخته را معلول گناهان جدید عنوان کرده اند ینی وقتی ک انسان گناهانی را ک قبلا نمیشناختند و انجام نمیدادند رو انجام بدهند خداوند آنهارا با بلایای جدید گرفتار می کند از این رو اگر لااقل کمی اعتقادات مردم قوی تر بود میتوانستیم از پس این مشکل هم بر آییم.ارادت مند شما مسعود عطایی
سلام باتشکر از اظهار نظر شما.موفق باشید.احسنت
با سلام واحترام
اینجانب با نظر شما موفق هستم و در ادامه به بیان نظرات خود می پردازم:
ویروس کرونا به نوعی قضای الهی است که مردم با بهره گیری از قدر الهی میتوانند جلوی شیوع ویروس کرونا رابگیرند. همچنان که حضرت علی(ع) وقتی از زیر یک دیوار در حال فروریختن برخواست فرمود من از قضای الهی به قدرش فرار می نمایم
در اسلام ضرر رساند به دیگری درست نیست و اگر پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنیم قطعا به دستورات اسلام توجه نکرده ایم
بسته شدن حرم در مدت محدود، برای حفظ جان مسلمان است که از اهم واجبات و مقدم بر سایر واجبات است چه رسد به اموری مستحب
سلام.فکرکنم دوباره این نظر را نوشتید
با سلام و احترام خدمت استاد ؛اگاهی رسانی از نظر فقه و شرع به این صورت باعث روشن شدن مسائل می شود و این توضیحات شما باعث تفکر اینجانب شد که ویروس کرونا زمانی که امد در ابتدا حرکت هایی از سمت افراد نا اگاه رخ داد که نشان میدهند معنای واقعی اسلام را متوجه نشده اند که اینطور با اگاهی رسانی باعت تامل افراد جامعه می شود
سلام.فکرکنم دوباره این مطلب رامرقوم کردید!!!
با سلام و احترام خدمت استاد ؛اگاهی رسانی از نظر فقه و شرع به این صورت باعث روشن شدن مسائل می شود و این توضیحات باعث تفکر اینجانب شد که ویروس کرونا زمانی که امد در ابتدا حرکت هایی از جانب افراد نااگاه رخ داد که نشان میدهند معنای واقعی اسلام را متوجه نشده اند که اینطوری با اگاهی رسانی باعث تامل افراد جامعه می شود
سلام باتشکر از اظهار نظر شما.موفق باشید
با سلام واحترام
اینجانب با نظر شما موفق هستم و در ادامه به بیان نظرات خود می پردازم:
ویروس کرونا به نوعی قضای الهی است که مردم با بهره گیری از قدر الهی میتوانند جلوی شیوع ویروس کرونا رابگیرند. همچنان که حضرت علی(ع) وقتی از زیر یک دیوار در حال فروریختن برخواست فرمود من از قضای الهی به قدرش فرار می نمایم
در اسلام ضرر رساند به دیگری درست نیست و اگر پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنیم قطعا به دستورات اسلام توجه نکرده ایم
بسته شدن حرم در مدت محدود، برای حفظ جان مسلمان است که از اهم واجبات و مقدم بر سایر واجبات است چه رسد به اموری مستحب
سلام باتشکر از اظهار نظر شما.موفق باشید
با سلام و احترام ؛اگاهی رسانی از نظر فقه و شرع به این صورت باعث روشن شدن مسائل میشود و این توضیحات باعث تفکر اینجانب شد که ویروس کرونا زمانی که امد در ابتدا حرکت هایی از جانب افراد نااگاه رخ داد که نشان میدهد معنای واقعی اسلام را متوجه نشده اند که اینطوری با اگاهی رسانی باعث تامل افراد جامعه میشود.
سلام باتشکر از اظهار نظر شما.موفق باشید
با سلام و خسته نباشید خدمت استاد محترم. با توجه به پرسش هایی که ابتدای مقاله فرمودید؛
این مصیبت بزرگی است برای ما که حرم ائمه ما خلوت و یا بسته شده است. متاسفانه توهین میکنند به اینکه ائمه چاره سازند، مشکلات حل میکنند، بیماری ها را شفا میدهند.پس چه شد شما حرم ها را بستید؟؟؟ انسان باید جهان بینی دین را بفهمد. ان چیزی که خداوند در قران و اهل بیت در معارفشان فرمودند خیلی واضح است. کسی که با این جهان بینی اشنا باشد، تعجب نمیکند از این وضعیت. زیرا بنای خداوند در جهان همین روال عادی است که ما زندگی میکنیم.نه اینکه با حالت های غیرعادی و خارق العاده جهان را اداره کند. خدا اذن میدهد به ولی خودش که در جهان تصرف کند.
خداوند میخواهد ظرفی را ایجاد کرده به نام دنیا که بندگانش را در آن امتحان کند. در همین سختی ها و آسانی ها انسان ها حقیقت خودشان را نشان میدهند.که اگر بیمار شدند و به سختی افتادند چقدر تحمل میکنند و رو به خدا میکنند؟ ایا ناشکری میکنند؟ خداوند فرموده که ما شما را با سختی ها و اسانی ها ازمایش میکنیم. پیامبران و امامان؛ انسانها و افریدگان خاص خدا هستند و کارهای خارق العاده را میتوانند انجام دهند ولی بنا نیست که خداوند سیستم جهان را به هم بریزد که مثلا از بین بردن چنین ویروسی از طریق امامان انجام شود. اینکه ائمه میتوانند شفا دهند هم شکی درش نیست اما به اذن خداوند چنین چیزی ممکن میشود.بنابراین این سوال بیراه است که چرا امامان ما کاری نمیکنند یا چرا خداوند کاری نمیکند.
سلام باتشکر از مطالب شما.البته مشکل همین دغدغه های شما بود که بنده این مقاله را منتشر کردم
سلام استاد گرامی
اینجانب اطلاعات فقهی بالایی ندارم و نمیتونم مثل سایر دوستان
دلایل فقهی ذکر کنم اما همین قدر میدانم که متاسفانه ملت ما ملت راحت طلبی هستند و فکر میکنند با خواندن چند صفحه دعا به همه چیز دست پیدا میکنند درحالی که ارتباط با عالم معنا و رسیدن به چنان مقامی که بتوان تمام عناصر دنیوی را تحت کنترل گرفت کاری است سخت تر از جان دادن .
درست است که دعاهای ارزشمند کتاب های اسمانی ما نتایج عالی داشته و راهی است برای رستگاری اما کاش همه ی ما یاد بگیریم که
باید به معنای ان ها دقت کرده ان ها را بکار بگیریم و رفتارارمان را شبیه به بزرگان دینمان کنیم.مگر میشود افرادی که هیچ دید عمیق و ذهن بازی ندارند و در تمام شبانه روز یک بار هم به هیچ مسئله ای عمقی فکر نمیکنند به همین راحتی و با ذهن های پریشانشان به چنان معرفتی برسند که هم پایه امامان شوند و زمین و زمان را در تسخیر خود بگیرند؟!
سلام.مطالب شما خوب است وتاحدی مورد تایید حقیرهم هست.اما با توجه به دستور شارع خود همین خواندن هم تاثیر بسیارزیادی دردنیا و آخرت دارد که صد البته باتفکر و تدبر ومعرفت و بصیرت صدچندان می شود
با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت دکتر بازودار
خداوند متعال به بشریت قدرت اراده و تعقل داده راه صحیح و نادرست را نیز نشان داده ائمه معصومین درست است که شفا می دهند و معجزه می نمایند اما آنان که مسئول حماقت های افراد نیستند وقتی که انسان می داند فلان کار خطرناک است میبایست از انجام آن پرهیز کند
اگر ما به خودی خود مسائل را رعایت کنیم آنجاست که می توانیم انتظار داشته باشیم اما اگر خودمان با حماقت های بیهوده خود را درون چاهی بیاندازیم دیگر نباید انتظارات بیجا و اضافه ای را داشته باشیم
باسلام خدمت آقای دکتر
باتوجه به گفته های ذیل
بستن مسجد به حکم حرمت صدّ عن سبیل الله و وجوب تعظیم شعائر، ممکن است جایز نباشد . اما اگر به تشخیص خبره، باز بودن آن موجب ضرر نمازگزاران یا گسترش ویروس به دیگران باشد، به استناد قاعده اضطرار (الضرورات تبیح المحذورات)، حرام خواهد بود. و شاید به استناد قاعده وجوب دفع ضرر محتمل، بستن آنها واجب باشد
پس اگر از دیدگاه سلامت نگاه کنیم آیا باز بود حرم و آمدن نمازگزاران و زائر از شهر و کشورهای اطراف
درست نیست؟
سلام
اینکه ائمه شفا میدهند جزء اعتقادات شیعه هست البته به اذن خداوند
اماقرارنیست طبیعت یک رخداد رو خدا فقط با توسل و شفا ازبین ببره پس اگر اینجوری باشه میخواست واقعه کربلا به وجود نیادوامام از قدرت معنوی خودش استفاده کنه یا وجود سم بر امام رضا اثر نکنه همین امامی که شفا میدهد
پس اولا باید ذات هر چیزی برطبیعت خودش باشه
دوما وجود معجزه وکرامت جایی هست که از دست بشر هیچ کاری برنیاید شاید این ویروس برای این است که اولا انسان باید تلاش کند که بتواند بااون مبارزه کند و اینقدر علم خود را بالا ببرد که بتواند ویروس آنرا پیداکند
ودوما پی به وجود ماورا ببرد که مغرور نشود چون هر چه بازم متخصص و علامه دهر باشد در مقابل ندانسته هایش قطره ی است در مقابل دریا
و هزاران نکته دیگر
مانا باشید ??
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر
دیدگاه:در مورد ویروس کرونا که در جامعه پدید امده است و این ویروس مهلک جان چندین هزار نفرو گرفته است . ویروس کرونا یکسری جنبه های مثبت دارد و یکسری جنبه های منفی تابحال داشته است و اینکه انسان سعی براین داشت که بر روی طبیعت تسلط داشته باشد و اینکه انسان مخرب محیط زیست هست با اتش زدن و اشغال ریختن و بی توجهی به طبیعت باعث شد که طبیعت انتقام سختی از انسان بگیرد با امدن ویروس کرونا نشان داد که هنوزم طبیعت است که بر روی انسان تسلط دارد و این تلنگری بزگ برای انسان بود .و انسان قادر به تسلط طبیعت نیست و این طبیعت است که انسان را کنترل می کند .
جنبه های منفی کرونا رو که میتوان بازگو کرد این است که :اسیب به مشاغل مختلف و اجبار در خانه ماندن که فضایی محدود دارد و تعطیلی بسیاری از اماکن مذهبی مثل حرم ها و مساجد ها و ….و سفر نرفتن و نرفتن صله رحم و این جنبه های منفی کرونا بود .
اما جنبه های مثبت ویروس کرونا: مطالعه کتب گوناگون و انجام کارهای عقب مانده و کاهش آلودگی که معضل بسیار بزرگی برای جامعه بود و کاهش ترافیک و حتی کاهش در هزینه های پوشاک و تدریس و تحصیل از طریق فضای مجازی و ارتقا بهداشت فردی که انسان به ان بی توجه بود و این ویروس موجب شد که در حزوه ی بهداشت فردی پیشرفت شایانی داشته باشد .
این نکته رو هم بازگو کنم که اثرات مثبت کرونا از اثرات منفی ان بیشتر است چون به خیلی از چیزها ما بی توجه بودیم واین باعث یک تلنگری به ما شد.این که به مسایلی که اهمیت نداده بودیم مورد توجه قرار بگیرد.
در مورد ویروس کرونا از نظر فقهی و حقوقی میتوانیم به چند نکته اشاره کنیم :
-این که دفع ضرر از خود عقلا و غیر شرعا واجب است -و این ضضرر به دیگری وارد کردن حرام میباشد و شامل مسـولیت مدنی میشود -و نکته ی دیگر که میتوانیم به ان اشاره کنیم چنانچه اگر شخصی به عمد یا بجهل وارد یک جلسه ای شود و این که بداند ویروس دارد و اینکه باعث انتقال می شود واجب است که در ان جلسه شرکت نکند.
این که این که فقها گفته اند که اگر کسی ویروس را به دیگری منتقل کند و اینکه طرف بر اثر ویروس فوت کند دیه تعلق میگیرد
.این سوال پیش میاید دلیل اثباتی آن چگونه صورت میگیرد که یک نفر فوت کرد ازدیگری دیه بگیرد ؟(ممنون میشم پاسخ بدید استاد)
و این که در مورد بستن اماکن مذهبی در اینجا همون قاعده لاضرر است دیگر این که به خیر صلاح خود مردم است و حفظ جان انسان مهم تر است و ضرری به دیگران وارد نشود .
و این که شفا نزد خداوند و فرستادگان اوست در آن شکی نیست ولی شفای الهی که اتفاق می افتد از طریق وسیله ای که خداوند قرار داده است پزشکان است و ما باید به دستورات آنها احترام بذاریم و اجرا کنیم و مانند دستورات مراجع تقلید
وسخنی از امام صادق که میفرمایند :((اللهم اجعلنی فی درعک الحصینه التی تجعل فی ها من ترید))
((خداوند مرا در پوششی که از هر بلا و افتی حفظ میکند و هرکس بخواهی در آن قرار میدهی و قرار ده))
(کافی ج2ص534)
با سلام
اینجانب با نظر شما موافقم و این که نگرش بعضی از افراد در مورد ائمه اطهار و دعا و انس با خدا ضعیف میباشند دلیل کم بود مطالعه وبعضا کور کورانه انتخاب کردن هر مطلب است اگر در باره انچه هر انسان خواست به داشتن او میل دارد مطالعه و برسی داشته باشد حتما دلیل این سوالات را در ذهن خود مییابد و نیاز به اینکه محکوم کردن دعا و مشفا بودن ائمه را خود متوجه خواهند شد حتی در باره بهره گیری از هر کاری یا نیئت خواص ادمی تا حرکت و طلب نباشد حاصل عمل نیست چه دعا چه حاجت وحال اینکه بعضی افراد میخواهند با طرح این سوالات ذهن افرادی که ضعف اعتقادی داشته را هدف بگیرند تا به مقصد خود که جدا سازی انسانها معتقد به ائمه را مد نظر بگیرند
با هرض سلام و ادب خدمت شما و بقیه ی دوستان که مطلب را مطالعه خواهند کرد
بنظر من یکی از نقشه های طراحی شده برای زمینه سازی تشکیک و توهین به ساحت مقدس ائمه شروع همین بازی شعله ور کردن احساسات مذهبی کورکورانه بود که باعث شیوع بیشتر این بیماری از طریق اماکن مذهبی تشیع بشوند که مرجعیت هوشمند باعث شد که این موج به راه نیفتد هرچند که مواردی از تندروی ها رو ابتدائا در مشهد و قم مشاهده کردیم. حتی آقای عبدالحمید نیز ابتدای شیوع کرونا به نظر بنده به عنوان یکی از صحنه گردانهای همین توطئه نقش آفرینی کرد که موضوع و محتوای سخنان وی در اینستای وی موجود بوده است. تصور کنید ما در زمین آنها بازی میکردیم و نتیجه همان میشد که اینان میخواستند. نهایتا هم باز دستاویزی بود برای حرمت شکنی ائمه اطهار.
موضوع دیگری که به ذهن بنده میرسه شباهت بین داستان حضرت ابراهیم و زنده کردن پرندگان با بحث مهدویت و کروناست. در زمان حضرت ابراهیم و حضرت عیسی با معجزات مذکور شامل زنده گردانیدن مردگان و بحث گردش فصول به نظرم نوعی قدرت نمایی الهی بود. ویروسی به این کوچکی توانست پیشرفته ترین تجهیزت رو به چالش بکشونه. بنظر من پاسخیست برای کسانی که میگویند یک انسان چگونه قادر به انجام تغییرات گسترده هست؟ همین گونه که خدا خواست.
از طرف دیکر اینکه خداوند خواست به بشر بفهماند که تغییر دنیا و رویه ی موجود برای وی کاری ندارد اما مصداق آیه ی مبارکه ی ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم است و اراده ی جمیع بشر برای رهایی از بی عدالتی ها و ظلم های فراوان لازم است. نمیشود نشست و امید به اصلاح داشت. باید در کنار یاری از خداوند و توکل بر ذات اقدس الهی برای تغییر تلاش کرد
سلام و درود بر استاد بازودار بسیار عالی واقعا در این برهه حساس و در بحبوحه ی کنونی مواجه با جهان عالم با ویروس منحوس کرونا نقطه نظرات حضرتعالی در استمداد و توسل به حرمین شریفین خاندان اهل بیت علیهم السلام بسی بارقه امید را برای کسانی که مغفول شدهاند از این قبیل توسلات را متجلی نمود
به ضرس قاطع تطابق پشتوانه های معرفتی همچون توسل با استنکافات پزشکی می تواند در امر حوائج که یکی از آنها شفای بیماران است مزید بر علت شود که امدادهای اولیا الله می تواند درمانگر کسالت های روحی و جسمانی شود.
سلام و درود بر استاد بازودار بسیار عالی واقعا در این برهه حساس و در بحبوحه ی کنونی مواجه با جهان عالم با ویروس منحوس کرونا نقطه نظرات حضرتعالی در استمداد و توسل به حرمین شریفین خاندان اهل بیت علیهم السلام بسی بارقه امید را برای کسانی که مغفول شدهاند از این قبیل توسلات را متجلی نمود
به ضرس قاطع تطابق پشتوانه های معرفتی همچون توسل با استنکافات پزشکی می تواند در امر حوائج که یکی از آنها شفای بیماران است مزید بر علت شود که امدادهای اولیا الله می تواند درمانگر کسالت های روحی و جسمانی شود.
جزاکم الله خیرا
سلام و درود بر استاد بازودار بسیار عالی واقعا در این برهه حساس و در بحبوحه ی کنونی مواجه با جهان عالم با ویروس منحوس کرونا نقطه نظرات حضرتعالی در استمداد و توسل به حرمین شریفین خاندان اهل بیت علیهم السلام بسی بارقه امید را برای کسانی که مغفول شدهاند از این قبیل توسلات را متجلی نمود
به ضرس قاطع تطابق پشتوانه های معرفتی همچون توسل با استنکافات پزشکی می تواند در امر حوائج که یکی از آنها شفای بیماران است مزید بر علت شود که امدادهای اولیا الله می تواند درمانگر کسالت های روحی و جسمانی شود
جزاکم الله خیرا
با عرض سلام و احترام خدمت استاد بزرگوار جناب آقای دکتر مسعود بازودار
با توجه به سوالات مطرح شده از جانب حضرتعالی، اینجانب در این زمینه احساس میکنم که بیماری کرونا در راستای قضا و قدر الهی بوده و در حال حاضر که این بیماری همه گیر، در دنیا شیوع پیدا کرده،مطمئناَ توسل به ائمه تاثیرگذار می تواند باشد.ولی در صورتی استجابت می شود که اذن خداوند در راستای خواسته ائمه باشد و لازم به ذکراست که ارتباط با ائمه ارتباطی معنوی بوده و به مکان (حرم ائمه)و زمان مشخصی نیاز ندارد.
با سلام خدمت استاد محترم
ویروس کرونا به نظر من یه جنگ روانی که ایجاد شد و تا الان درگیراین ویروس هستیم با معایب زیادی که داشت باعث شد مردم کمی قدر خودشون و عزیزانشون بدونن با توسل ائمه ما فقط میتونیم آرامش بگیریم نه اینکه بیماری سراغ ما نیاد.
خیلی مفیده ممنون از مطالب آموزندتون
باسلام خدمت استاد گرامی
قسمتی از مقاله متضمن این موضوع بود که همه ی هستی حول محور اراده الله است و امامان و امامزادگان نمیتوانند برخلاف این اراده را داشته باشند و هنکامی که خداوند امری را اراده میکند امامان هم همان را میخواهند و همان را انجام میدهند، که این موضوع به نظر بنده حرفی برای گفتن باقی نمیگذارد
همه ما تنها با دعا و توسل میتوانیم آرامش بگیریم اما به این معنی نیست که دیگر بهداشت را کنار بگذاریم!
با عرض سلام و ادب و احترام
بسیار لذت بردم از خواندن استدلال و تفاسیر اشاره شده.
از دیدگاه بنده باعنایت به نظرات مقام معظم رهبری در خصوص جلوگیری از این ویروس منحوس و تاکید ایشان به مقابله باان در این دوره اقتضا میکند تمام دستگاه های اجرایی همکاری لازم را داشته باشند.
در اینکه ائمه معصومین (ع) شفا دهنده و راه گشایه ادمی از جهالت هستند شکی نیست ولی ملازمه اطاعت از دستورات الهی سرپیچی نکردن از ولی فقیه مان است و باتوجه به تذکرات مراجع عالی در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی میتوان اینگونه برداشت کرد دین اسلام مخالف با ضرر زدن و ضرر رساندن است بنا به قاعده لاضرر در هنگامی که جان ادمی در خطر باشد میتوان مسامحه ای نسبت به این موضوع داشت.
ضمن اینکه بنظر بنده طبق نظرات گفته شده دوستان این ویروس جزو قضا و قدر است برای ادمی تا قدر سلامتی و الهامات و توجه خدواند متعال نسبت به بنده اش را بداند و غرور و تکبر را از ایشان بزداید و از ان درس بگیرد و بسیار پند و حکمت پشت ان نهفته است و به همین دلیل انسان باید پیوند خود را با خداوند و ائمه معصومین محکم تر بفرماید.
امید است لطف الهی شامل مان بشود و خداوند شر این ویروس منحوس از سرمان کم کند تا بیشتر ازاین شاهد به خطر افتادن هم وطنانمان و عزیزانمان نباشیم.انشالله
و من الله توفیق
با عرض سلام و ادب و احترام
بسیار لذت بردم از خواندن استدلال و تفاسیر اشاره شده.
از دیدگاه بنده باعنایت به نظرات مقام معظم رهبری در خصوص جلوگیری از این ویروس منحوس و تاکید ایشان به مقابله باان در این دوره اقتضا میکند تمام دستگاه های اجرایی همکاری لازم را داشته باشند.
در اینکه ائمه معصومین (ع) شفا دهنده و راه گشایه ادمی از جهالت هستند شکی نیست ولی ملازمه اطاعت از دستورات الهی سرپیچی نکردن از ولی فقیه مان است و باتوجه به تذکرات مراجع عالی در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی میتوان اینگونه برداشت کرد دین اسلام مخالف با ضرر زدن و ضرر رساندن است بنا به قاعده لاضرر در هنگامی که جان ادمی در خطر باشد میتوان مسامحه ای نسبت به این موضوع داشت.
ضمن اینکه بنظر بنده طبق نظرات گفته شده دوستان این ویروس جزو قضا و قدر است برای ادمی تا قدر سلامتی و الهامات و توجه خدواند متعال نسبت به بنده اش را بداند و غرور و تکبر را از ایشان بزداید و از ان درس بگیرد و بسیار پند و حکمت پشت ان نهفته است و به همین دلیل انسان باید پیوند خود را با خداوند و ائمه معصومین محکم تر بفرماید.
امید است لطف الهی شامل مان بشود و خداوند شر این ویروس منحوس از سرمان کم کند تا بیشتر ازاین شاهد به خطر افتادن هم وطنانمان و عزیزانمان نباشیم.انشالله
و من الله توفیق
باسلام و خسته نباشید
بسیار لذت بردم از خواندن مقاله
سلاماستاد
ضمن موافقت با حرف های شما
با توجه به شرایط پیش آمده و ویروس کرونا و طبق قوانین حاکم بر جامعه واجب هست هر تصمیمی که گرفته میشود جمعی به آن عمل کنیم و دو دستگی ایجاد نکنیم که بگویند مردم ب مسافرت میروند کرونا نمیگیرند و فقط در اماکن متبرکه شیوع اتفاق می افتاد
باید دو طرف جامعه با کمک یکدیگر این مشکل رو زیر پا بگذارند ک متاسفانه با حرف های بعضی افراد تاثیر گذار در جامعه این اتفاق نیفتاده است
مگر نه فردی ک در خواستی دارد از خدا یا پیشوای خود از طریق دل و روح هم شنیده میشود
رعایت های لازم باید انجام شود تا انشالا به شرایط عادی برگردیم و بحران ها و دوگانگی هارو به سلامت عبور کنیم
انسان آفریده شده تا تلاش در زندگی داشته باشد و بدون تلاش ثروتی به دست نمیاد
تلاش برای زندگی و برکت خداوند در طول هم قرار دارند شفای معصومین و حاجت روا شدن به واسطه اونها بعد از قطع امید انسان از تمام وسایل مادی شکل میگیرد
ویروس کرونا با همه بدیهایی که داره ، یه سری چیزها رو به انسان یادآوری میکنه مثل کمک به افراد نیازمند و درک شرایط اونها ، حفاظت از بدن این نعمت الهی در برابر بیماریها و ارزشمند بودن نعمت سلامتی برای انسان است
جان انسانها برای خداوند و اهل بیت مهم است
پس محدود کردن زیارت اهل بیت منافاتی با توسل به آنها ندارد و توسل به آنها را نفی نمیکند و از بین نمیبرد
شفای معصومین و حاجت روا شدن به واسطه اونها بعد از قطع امید انسان از تمام وسایل مادی شکل میگیرد
ویروس کرونا با همه بدیهایی که داره ، یه سری چیزها رو به انسان یادآوری میکنه مثل کمک به افراد نیازمند و درک شرایط اونها ، حفاظت از بدن این نعمت الهی در برابر بیماریها و ارزشمند بودن نعمت سلامتی برای انسان است
جان انسانها برای خداوند و اهل بیت مهم است
پس محدود کردن زیارت اهل بیت منافاتی با توسل به آنها ندارد و توسل به آنها را نفی نمیکند و از بین نمیبرد
انبیا و اهل بیت (ع) از قدرت شفا برای بی اثر کردن همه ویروس ها و بیماری ها استفاده نمی کنند، بلکه زمانی از قدرت شفای خـود استفاده می کنند که به انچه مراجعه شود و شفای افراد مصحلتش بیشتر باشد تا بیماری آنها و گاهی قدرت شفا را در استفاده از دارو قرار میدادند، همان طور که در داستان درمان بیماری حضرت موسی (ع) بدون دوا و معالجه، خداوند شفای حضرت را در دوا قرار می دهد.
بنابراین در بحث ویروس کرونا این گونه نیست که بدون رعایت قوانین بهداشتی و درمانی، کسی به ویروس کرونا مبتلا نشود.
درست است که سعی و تلاش عامل مهمی است، اما نکته اداره عالم از طریق اسباب و علل مادی نیز قابل کتمان نیست و اهل بیت (ع) نیز همیشه در زندگی دست به معجزه نمی زدند و از قدرت شفا استفاده نمی کردند، همان گونه که در واقعه عاشورا، قدرت برندگی شمشیر شمر سرجای خودش است و گلوی مبارک حضرت حسین (ع) را می برد.
این دنیا دنیای اسباب و مسببات هست و دنیایی که در آن هر معلولی علت خاص خودش را داره مثل انبساط یک فلز که معلول حرارت هست
بیماری مثل کرونا که شیوع فراوان داره معلول ویروس خودش هست و در نتیجه هر اقدامی که به پیشگیری از گسترش این بیماری کمک کنه امری عقلانی هست از جمله ترک حضور در اماکن عمومی مثل ورزشگاهها ، سینماها و نمایشگاهها
پس طبق قانون اسباب و مسببات و علیت که در این دنیا جریان داره هر معلولی علت خاص خودش رو داره ، در نتیجه بیماریها معلول عوامل خاص خودشان هستن مثل ویروس کرونا که سبب بیماری و مرگ هزاران نفر شده و یکی از خصوصیات این ویروس شیوع سریع آن است برای همین از باب احتیاط و پیشگیری باید کارهایی که باعث شیوع این ویروس می شه رو شناسایی و ترک کرد . حرم امامزادگان و ائمه اطهار ( ع ) نیز یکی از اماکن عمومی و محل اجتماعات مردمی است به همین دلیل میتواند به عنوان یکی از کانون های گسترش ویروس کرونا عنوان شده ، از این رو اگر زمانی ضرورت اقتضا کند (مثل حفظ جان انسانها ) به منظور پیشگیری از بیماری ، و به طور موقت درب آن بسته بشه ، این اقدام یک اقدام عاقلانه و در مسیر پیشگیری است ولی برخی مردم تصور میکنند که هر چیزی مربوط به امامان و امام زادگان (ع) هست باید برخلاف قانون طبیعی خودش پیش بره و همه چیز باید با معجزه حل بشه ، مثلا اگر شخصی کنار ضریح سم بخوره ، نباید مسموم بشه ، در حالی که خود صاحب ضریح به واسطه سم به شهادت رسیده ، پس انتظار این که در کنار حرم های اهل بیت ( علیهم السلام ) ، جریان امور به صورت غیر طبیعی پیش رفته و عوامل طبیعی در معلول های خود تاثیر گذار نباشند ، انتظار درستی نیست .
سلام خدمت استاد بزرگوار ممنون بابت مقاله ی ارزشمندتون
سلام استاد.مطالبی که گفته شد قانع کننده بود و بنده هم موافق شما هستم
ممنون از شما
حرم ائمه اطهار و امامزادگان(علیهم السلام) نیز یکی از اماکن عمومی و محل اجتماعات مردمی است و به همین دلیل یکی از عوامل گسترش ویروس کرونا به حساب می آمدند. از این روی اگر زمانی ضرورت اقتضا کند، به منظور پیشگیری از بیماری ایرادی ندارد که موقتا درب آن بسته شود و این اقدام، یک اقدام عاقلانه و در مسیر پیشگیری است. متاسفانه برخی از مردم چنین تصور میکنند که هر چیزی که مربوط به امامان و امامزادگان(علیهم السلام) است باید بر خلاف قانون طبیعی خود پیش برود و همه چیز باید با معجزه حل و فصل شود، مثلا اگر فردی کنار ضریح سمّ خورد، نباید مسموم شود، در حالی که خود صاحب ضریح به واسطه سمّ به شهادت رسیده است و یا چنین تصور می شود که اگر شخصی تروریست وارد حرم شده و عملیات انتحاری انجام دهد، نباید این اقدام منجر به تلفات شود و حال آنکه طبق عالم اسباب و مسببات که پیشتر توضیح آن گذشت، هر کدام از این اقدامات، اثر طبیعی خود را بر جای خواهد گذاشت، چنانکه در جریان عملیات تروریستی سال 1373 در کنار ضریح امام رضا (علیه السلام) تعدادی از زائران به شهادت رسیدند و یا عملیات تروریستی در حرم امامین عسکریین(علیهماالسلام) منجر به تخریب این حرم گردید. بنابر این این انتظار که در کنار حرم های اهل بیت (علیهم السلام)، جریان امور به صورت غیرطبیعی پیش رفته و عوامل طبیعی در معلول های خود تأثیر گذار نباشند، انتظار درستی نمی باشد.
با تشکر از شماجناب دکتر بازودار بابت مطالب مفید که به اشتراک گذاشتید