آیات غدیر
آیههایی که یا مستقیما به واقعۀ غدیر خم و ابلاغ پیام الهی مبنی بر تعیین امیر المؤمنین علیه السّلام به امامت مسلمین مربوط میشود، یا آیاتی که گویای ولایت امیر مؤمنان و اهل بیت و فضایل خاندان رسالت است. تک تک برخی از این آیهها در همین کتاب در جای خود مورد بحث قرار گرفته است، همچون: آیۀ اکمال دین، آیۀ اولی الأمر، آیۀ تبلیغ، آیۀ تطهیر، آیۀ ولایت، آیۀ اهل ذکر و….
مؤلّفانی نیز دربارۀ آیات مربوط به غدیر خم، ولایت، امامت، علی علیه السّلام و اهل بیت تحقیقات گوناگونی انجام داده اند، همچون: «دلیل النّص بخبر الغدیر»، کراجکی، «الغدیر فی الکتاب العزیز»علامه امینی [۱]، «آیات الغدیر»علی الکورانی، «بحث غدیر خم از نظر قرآن شریف»عبد الکریم نیّری، «للغدیر آیتان»حبیب مشکسار. کتابهای فراوان دیگری دربارۀ غدیر بحث کرده که به آیات قرآنی این موضوع هم اشاره دارند. برخی از آیات از این قرار است: مائده ۳، ۵۵ و ۶۷، صافّات ۲۴، معارج ۱ و ۲، بیّنه ۷، سجده ۱۸، مریم ۹۶، رعد ۷، هود ۱۷، طه ۸۲، نحل ۴۳، انبیاء ۷، توبه ۱۱۹، واقعه ۱۰ و ۱۱، اعراف ۴۶، انسان ۸، مجادله ۱۲ و ۱۳، آل عمران ۶۱، احزاب ۲۳ و ۳۳، بقره ۱۲۴ و ۲۰۷، نساء ۵۹. ارتباط این آیات با موضوعات یادشده، عمدتا براساس روایات و شأن نزول هاست.
-علی علیه السّلام و قرآن، غدیر و فرهنگ مکتوب، علی علیه السّلام در قرآن، کتابشناسی غدیر، آیۀ تبلیغ، آیۀ اکمال دین.
گرفتن روزه در ماه مبارک رمضان امری واجب است، اما برخی افراد به دلایل پزشکی از گرفتن روزه معذور هستند و نمیتوانند اعمال ماه رمضان را به جا بیاورند. قانون درباره روزه خواری صحبت نکرده است، اما درباره روزه خواری در ملأعام از آنجایی که عملی حرام است، صحبت کرده است.
قانون مجازات اسلامی به صراحت در رابطه با جرم روزه خواری صحبت نکرده، اما در این قانون درباره جرم تظاهر به هر عمل حرام در انظار عمومی صحبت شده است و دادگاهها هم مطابق با این ماده قانونی، حکم صادر میکنند.
روزه خواری در ملأ عام و تظاهر به آن از نظر قانون مجازات اسلامی جرم است و تنها زمانی که فردی در انظار عمومی اقدام به این کار کند مرتکب جرم شده است.
بر این اساس اگر فردی در منزل خود و یا مکان خلوتی که هیچ ترددی در آنجا وجود ندارد اقدام به روزه خواری کند، مجازات نخواهد داشت.طبق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی هر شخص علناً در انظار عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند، علاوه بر کیفر عمل، به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم میشود و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نیست، اما عفت عمومی را جریحه دار کند، فقط به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
البته توجه به این نکته ضروری است که این ماده شامل افراد غیر مسلمان هم میشود، به این معنا که با وجود آن که روزه گرفتن برای افراد غیر مسلمان واجب نیست، اما در صورتی که آنها در ملأ عام اقدام به روزه خواری کنند مرتکب جرم شدهاند و به مجازات مقرر در ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.
روزه خواری در ملأ عام هنگامی جرم است که به صورت عمدی انجام شود، بنابراین اگر فردی سهواً در معابر عمومی اقدام به نوشیدن یا خوردن کند مرتکب جرمی نشده است.انجام هر فعل حرامی در معابر و انظار عمومی جرم است و بر این اساس تظاهر به روزهخواری حتی در خودرو هم شامل این حکم میشود، بنابراین اگر کسی در خودرو شخصی اقدام به روزه خواری کند، جرم مرتکب شده و پلیس میتواند با او برخورد کند و این استدلال که خودرو حریم شخصی است، موجب سلب مجازات فرد نمیشود
آیات غدیر
آیههایی که یا مستقیما به واقعۀ غدیر خم و ابلاغ پیام الهی مبنی بر تعیین امیر المؤمنین علیه السّلام به امامت مسلمین مربوط میشود، یا آیاتی که گویای ولایت امیر مؤمنان و اهل بیت و فضایل خاندان رسالت است. تک تک برخی از این آیهها در همین کتاب در جای خود مورد بحث قرار گرفته است، همچون: آیۀ اکمال دین، آیۀ اولی الأمر، آیۀ تبلیغ، آیۀ تطهیر، آیۀ ولایت، آیۀ اهل ذکر و….
مؤلّفانی نیز دربارۀ آیات مربوط به غدیر خم، ولایت، امامت، علی علیه السّلام و اهل بیت تحقیقات گوناگونی انجام داده اند، همچون: «دلیل النّص بخبر الغدیر»، کراجکی، «الغدیر فی الکتاب العزیز»علامه امینی [۱]، «آیات الغدیر»علی الکورانی، «بحث غدیر خم از نظر قرآن شریف»عبد الکریم نیّری، «للغدیر آیتان»حبیب مشکسار. کتابهای فراوان دیگری دربارۀ غدیر بحث کرده که به آیات قرآنی این موضوع هم اشاره دارند. برخی از آیات از این قرار است: مائده ۳، ۵۵ و ۶۷، صافّات ۲۴، معارج ۱ و ۲، بیّنه ۷، سجده ۱۸، مریم ۹۶، رعد ۷، هود ۱۷، طه ۸۲، نحل ۴۳، انبیاء ۷، توبه ۱۱۹، واقعه ۱۰ و ۱۱، اعراف ۴۶، انسان ۸، مجادله ۱۲ و ۱۳، آل عمران ۶۱، احزاب ۲۳ و ۳۳، بقره ۱۲۴ و ۲۰۷، نساء ۵۹. ارتباط این آیات با موضوعات یادشده، عمدتا براساس روایات و شأن نزول هاست.
-علی علیه السّلام و قرآن، غدیر و فرهنگ مکتوب، علی علیه السّلام در قرآن، کتابشناسی غدیر، آیۀ تبلیغ، آیۀ اکمال دین.
درپناه حق باشید استاد گرانقدر
سلام.دیدگاه باید در زیرمقالات نوشته شود نه درذیل عناوین!!!!!!!!
گرفتن روزه در ماه مبارک رمضان امری واجب است، اما برخی افراد به دلایل پزشکی از گرفتن روزه معذور هستند و نمیتوانند اعمال ماه رمضان را به جا بیاورند. قانون درباره روزه خواری صحبت نکرده است، اما درباره روزه خواری در ملأعام از آنجایی که عملی حرام است، صحبت کرده است.
قانون مجازات اسلامی به صراحت در رابطه با جرم روزه خواری صحبت نکرده، اما در این قانون درباره جرم تظاهر به هر عمل حرام در انظار عمومی صحبت شده است و دادگاهها هم مطابق با این ماده قانونی، حکم صادر میکنند.
روزه خواری در ملأ عام و تظاهر به آن از نظر قانون مجازات اسلامی جرم است و تنها زمانی که فردی در انظار عمومی اقدام به این کار کند مرتکب جرم شده است.
بر این اساس اگر فردی در منزل خود و یا مکان خلوتی که هیچ ترددی در آنجا وجود ندارد اقدام به روزه خواری کند، مجازات نخواهد داشت.طبق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی هر شخص علناً در انظار عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند، علاوه بر کیفر عمل، به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم میشود و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نیست، اما عفت عمومی را جریحه دار کند، فقط به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
البته توجه به این نکته ضروری است که این ماده شامل افراد غیر مسلمان هم میشود، به این معنا که با وجود آن که روزه گرفتن برای افراد غیر مسلمان واجب نیست، اما در صورتی که آنها در ملأ عام اقدام به روزه خواری کنند مرتکب جرم شدهاند و به مجازات مقرر در ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.
روزه خواری در ملأ عام هنگامی جرم است که به صورت عمدی انجام شود، بنابراین اگر فردی سهواً در معابر عمومی اقدام به نوشیدن یا خوردن کند مرتکب جرمی نشده است.انجام هر فعل حرامی در معابر و انظار عمومی جرم است و بر این اساس تظاهر به روزهخواری حتی در خودرو هم شامل این حکم میشود، بنابراین اگر کسی در خودرو شخصی اقدام به روزه خواری کند، جرم مرتکب شده و پلیس میتواند با او برخورد کند و این استدلال که خودرو حریم شخصی است، موجب سلب مجازات فرد نمیشود
سپاس از استاد گرامی جناب آقای بازودار